Binnenkort

Binnenkort

Door Caroline Walta
STORK en Haagse Vogelbescherming

Ringen, waar is dat voor nodig?

Caroline Walta, STORK | zondag 10 juni 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 826x

Dit is de periode waarin de jonge ooievaars worden geringd, omdat ze daarvoor nu de juiste leeftijd hebben: tussen 4 en 5 weken oud. Veel mensen vinden het leuk om te komen kijken. Anderen hebben zo hun twijfels, het is verstorend en je hoort er niks meer van terug.

Zo kreeg ik een reactie waarin het ringen van vogels werd vergeleken met een roofvogelshow: zoveel mensen om een weerloos dier heen. Natuurlijk wil ik meteen in de verdediging schieten, want door het ringen van vogels weten we nu zoveel over bijvoorbeeld de vogeltrek. En we gaan heel voorzichtig om met de jonge ooievaars. Verder is het toch heel bijzonder om de kuikens van zo dichtbij te kunnen zien?

BibbeRING

Maar als ik er met een andere blik naar kijk, kan ik de reactie wel begrijpen. Je ziet vogels op de grond liggen, ledematen worden naast een liniaal gelegd, ringen worden om pootjes geklikt, kuikens gaan in een tas aan een weegschaal. Personen staan er met hun neus bovenop, camera's klikken, video's zoemen, er wordt druk gepraat en gewezen.

KeuRING

Allereerst is er een groot verschil per vogelsoort: een kleine zangvogel blijft beweeglijk, een kraaiachtige zet het op een schreeuwen en een meeuw bijt van zich af. Deze soorten worden geringd in een zo rustig mogelijke omgeving, zonder publiek. Verder is er een verschil tussen ouder en jonge vogels: het vangen van een volwassen ooievaar zullen we niet doen. De vogel gaat op de wieken en door zijn grootte en gewicht is de kans groot dat het in een vangnet of inloopkooi gewond raakt.

Maar een jonge ooievaar, die houdt zich van nature bij een dreiging voor dood. Het lichaam gaat in een soort slaapstand en de vogel verroert geen veer. Deze reactie heet "akinese". Hiervan maken we als ringer gebruik om ons onderzoek te kunnen doen.

Uiteraard bekijken we de situatie per nest:

Wordt er informatie over het nest bijgehouden en worden er regelmatig ringen afgelezen?

Hebben de jongen het juiste formaat voor de ring om de poot, reageren ze inderdaad met de akinese en niet met staan en op de wieken willen gaan?

Komen de oudervogels trouw waken en voeren? Blijven ze bij een verstoring in de buurt van het nest?

Hoe is de weervoorspelling? Blijft het ook na het ringen redelijk droog zonder al te veel wind?

Hoe zit het met de veiligheid? Staat het nest stevig in de grond?

Houdt iemand na het ringen nog een tijd een oogje in het zeil?

Gaat de eigenaar van het terrein of het pand ermee akkoord als we zouden willen ringen?

ErvaRING

Het ringonderzoek is al 100 jaar oud, dus er is heel veel ervaring over wat wel en niet kan. Toch stellen de ringers van STORK zichzelf en elkaar telkens deze vragen. Daarnaast hebben we een opleiding gehad en worden steeds opnieuw beoordeeld. Het ringen gebeurt onder de supervisie van het landelijke www.vogeltrekstation.nl

WaardeRING

Wat betref het ringen met publiek, ook hiermee is al tientallen jaren eraring in binnen- en buitenland. We zorgen ervoor dat de omstanders rustig en op een afstand blijven. Iedereen respecteert de regels en er is altijd een plezierige sfeer. Mensen weten vooraf dat het ringen en/of toekijken op het laatst niet kan doorgaan.

Ik vind dat STORK zorgt voor een mooie balans tussen het welzijn van vogels, het delen van informatie, maar vooral het delen van een passie voor de ooievaar om zo de soort en hun leefgebied te kunnen beschermen. Tja, zonder ooievaar waren wij er zelf toch ook niet? ;-)