Binnenkort

Binnenkort

Patatje Speciaal

Linda Persoon | dinsdag 4 juni 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1371x

Bijna zijn ze er klaar voor, de twee jonge kauwen in Winterswijk. Nog eventjes en dan mogen ze zelf hun kostje bij elkaar gaan scharrelen.

Babydieet

Wat hebben ze nou eigenlijk allemaal te eten gehad, in die fase van baby naar pre-puber? Frank heeft het in een eerder blog al even kort benoemd: kauwen zijn alleseters, maar de jongen krijgen vooral eiwitrijk dierlijk voedsel, daar groei je als jong vogeltje toch het best op. Vele rupsen, spinnen, vliegjes, larven, krekels, muggen en ga zo maar door zijn er de afgelopen weken aangesleept door de ouders. Een volwassen kauw weegt 200 à 250 gram dus rekent u maar even uit hoeveel insecten dat geweest moeten zijn. Een topprestatie van het ouderpaar, dat is zeker!
Na het uitvliegen zullen de ouders de jongen nog een week of 4 voeren en op sleeptouw nemen. Als de jongen straks voor zichzelf kunnen zorgen zullen ze een uitgebreid menu hebben dat voornamelijk zal bestaan uit kleine insecten, spinnen en slakken, eieren, fruit, zaden en af en toe karkassen. In de buurt van mensen eten ze ook onze etensresten.

Zwart-wit?

Men kan nog wel eens een kauw met enkele witte veren in zijn mooie zwart-grijze smoking tegenkomen. Een erfelijke kleurafwijking? Bij dieren en mensen komt leucisme voor, een afwijking in de genen die leidt tot verminderde pigmentatie. Kauwen met deze genafwijking zullen niet geheel zwart zijn maar enkele of meerdere witte veren in hun verenpak hebben. Albinisme komt overigens ook voor, dan is de vogel geheel wit, met de kenmerkende rode ogen. Ook hier wordt de witte kleur veroorzaakt door een genafwijking. Het gen voor albinisme komt in veel populaties voor, toch zien we zelden albino-vogels omdat van deze dieren het gezichtsvermogen erg slecht is en zij dus niet voor zichzelf kunnen zorgen op het moment dat zij het nest verlaten.

Patatveren

Er is ook een niet-erfelijke oorzaak van witte veren bij kauwen: ondervoeding. Vooral in stedelijk gebied is het voor vogels soms moeilijk om gezonde voeding te vinden. Kauwen zijn vindingrijk en trekken hier en daar een vuilniszak open of melden zich bij het publiek van de plaatselijke snackbar. Lekker, zo’n patatje speciaal, maar net als u en ik moeten ook vogels aan hun gezondheid denken. In een periode van onvoldoende voedingsstoffen of ziekte kan bij de kauw een tijdelijke onderbreking in de ontwikkeling van de veren ontstaan wat resulteert in minder ontwikkelde veren met geen pigment. Witte veren, ook wel ‘patatveren’ genoemd, zijn het resultaat.

Terwijl ik dit schrijf staan de twee jongen in Winterswijk bijna in de opening van de kast, klaar om de wijde wereld in te gaan. Geen moment mijn beeldscherm uit het oog verliezen nu, ik denk dat ik voor vanavond maar een patatje bestel. Mag best, voor een keertje dan.

Kauw Alle Beleef de Lente blogs