Binnenkort

Lachende vogel voor de cam

Mariska van der Leij | donderdag 24 mei 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 758x

Onverwacht konden we een webcam plaatsen bij de nestholte van een groene specht in de tuin van Peter in Dongen. Die kans konden we niet voorbij laten gaan! Deze groen gekleurde specht met rode kruin, bekend van zijn lachende roep, heeft al jongen die nu nog goed verstopt in de nestholte zitten.

Nog voor de start van Beleef de Lente hadden we bij Vogelbescherming bedacht dat het ook leuk zou zijn om - naast de in een nestkast broedende soorten steenuil, kerkuil, koolmees bij Peter in de tuin - ook een tuinsoort in een natuurlijk nestje voor de webcam te hebben. Bij Peter broeden zo ontzettend veel vogels, dat zou toch moeten kunnen.

Luc Enting, de natuurfilmer die de webcams plaatst, was enthousiast. "Wel een uitdaging, want natuurlijke nesten zitten goed verstopt in heggen, struiken en bomen. Daar zet je niet zo maar even een webcam bij. Maar we gaan het proberen."

Peter was ook enthousiast en dus had ik de afgelopen maanden regelmatig contact met hem. Als een ware detective speurde hij in zijn tuin naar merels, roodborsten en winterkoninkjes die met takjes en nestmateriaal aan het slepen waren. Die zag hij genoeg, maar vaak waren de nesten die hij spotte (of vermoedde) te goed verstopt, te ver weg van stroom, te hoog, ...

Toen ik hem vorige week weer belde reageerde Peter razend enthousiast: hij had een nest van groene specht in een boom. "Sinds een paar dagen wordt er voer naar de nestholte gebracht, dus er zijn al jongen. Zo'n mooie vogel, prachtig om te zien, daar moeten jullie een webcam bij zetten!"

Om zoveel enthousiasme konden we uiteindelijk niet heen en dus reisde Luc Enting met zijn compaan Henk af naar Dongen om een webcam bij de nestholte te plaatsen.

We kunnen natuurlijk niet in het nest kijken, maar de beelden van de prachtig gekleurde specht die in en uit de nestholte kruipen zijn prachtig om te zien. Nu zijn de kuikens nog te klein, maar over een tijdje zullen ze hun kopjes naar buiten steken om als eerste het voedsel te bemachtigen. Dan wordt het helemaal genieten van de beelden.

Veel plezier met kijken naar deze kleurrijke, lachende vogel de komende weken!

.