Huismus

Familie torenvalk

Heleen Luijt | donderdag 13 juni 2024 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 178x

Zo blij als we zijn dat 6 van de 7 kuuks het nest hebben verlaten, zo jammer is het dat we nu veelal naar een leeg nest zitten te kijken. Maar niet getreurd. Dit geeft ons wat tijd om iets meer te vertellen over de verschillende torenvalken die onze wereld rijk is.
Verschillende torenvalken

We kunnen niet meer al hun stapjes volgen maar dat betekent niet dat onze torenvalk kuuks en ouders stilzitten. Claudia heeft in haar vorige blog uitgelegd waar onze torenvalken nu zoal mee bezig zijn. Oefenen, oefenen, oefenen om net als pa en ma volwassen torenvalken te worden. Af en toe kunnen we nog een glimp van ze opvangen wanneer ze langs de TV-kast vliegen. Echt terugkomen naar de TV-kast hebben we ze tot nu toe nog niet zien doen. Zouden ze een ander stekkie gevonden hebben? Wel verscheen er vandaag een vreemd mannetje in de kast die na het wassen van zijn verendek weer vertrok. Hopelijk komen onze kuuks binnenkort ook weer een kijkje nemen!

Verschillende torenvalken

De kuuks die wij dit seizoen hebben gevolgd behoren tot de Europese torenvalk. Deze torenvalk komt wijdverspreid voor in Europa, Azië en Afrika. Hoe de Europese torenvalk eruit ziet hebben we afgelopen weken goed kunnen zien! Wanneer de Amerikanen het over een torenvalk hebben dan zien zij een andere vogel voor zich: de Amerikaanse torenvalk. Deze torenvalk soort is een stuk kleiner. Het mannetje en vrouwtje zijn net zoals onze torenvalken, verschillend van elkaar, en vooral het kleurenpallet van het mannetje is indrukwekkend. Het mannetje heeft een roodbruine staart met een zwarte punt en mooie contrasterende blauwgrijze vleugels. Het vrouwtje is bovenop roodbruin met smalle donkere strepen en heeft net zoals het mannetje een gele streep achterop haar hoofd. Ook down under’ (Australië) hebben ze een eigen torenvalk: de Australische torenvalk. Die trouwens ook in Nieuw-Guinea voorkomt. Deze torenvalk is qua formaat gelijk aan die van ons maar heeft een langwerpiger lichaam. Bovenop is deze vogel roestbruin van kleur en onder fin wit gestreept. Het mannetje heeft ook, in tegenstelling tot het vrouwtje, een blauwgrijze kop. Deze blauwgrijze kop is dus heel herkenbaar voor de torenvalk familie!

Verspreidingsgebied Europese torenvalk (Foto van Wikipedia)