Binnenkort

Binnenkort

De vier jongen op 20 mei in de ochtendzon, de laatste dag dat ze allemaal binnen bleven

Door Hans van Gasteren
Koninklijke Luchtmacht

Slechtvalken verkennen buitenwereld

Hans van Gasteren | donderdag 24 mei 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 736x

De beide jonge mannetjes lopen al twee dagen buiten over de reling van het gebouw van de Luchtmacht. De jonge vrouwtjes durven de eerste stappen nog niet te maken.
Een overzicht van de activiteiten van het slechtvalkenseizoen bij de Luchtmacht, Hans van Gasteren

De slechtvalken op de Luchtmachttoren in Breda zijn 21 mei begonnen aan de eerste wandelingen buiten over de reling. Het zijn de beide jonge mannetjes EAE en ERT die het eerst naar buiten zijn gegaan en overdag ook grotendeels buiten slapen en gevoerd worden door de ouders. 's Avonds en 's nachts blijven ze voorlopig nog wel in de kast. Buiten het beeld van de camera oefenen ze het vliegen, door hun vleugels wijd uit te spreiden en de wind daar doorheen te laten waaien. Over een paar dagen zullen de eerste vluchten gemaakt gaan worden en hopen we ze niet beneden op de grond aan te treffen zoals in 2017.

In de kast gebeurt er steeds minder. De ouders voeren vrijwel niet meer, juist om de jonge vrouwetjes CRV en AXX naar buiten te lokken. Na twee volle dagen is dat nog niet gelukt en moeten ze het doen met een spreeuw en de laatste restjes die in de kast zijn achtergebleven.

Alle filmbeelden zijn vanaf het begin bijgehouden. In de figuur is mooi te zien dat man en vrouw in de ei-fase afwisselend op het nest zaten. In de jongenfase is het vooral het vrouwtje en wordt het mannetje vrijwel niet meer in de kast toegelaten. Hij mag prooien aanvoeren en doet dat ook veelvuldig. De eerste week na het uitkomen van de eieren is het vrouwtje bijna continue bij de jongen, maar daarna zijn de ouders steeds vaker buiten te vinden. Na twee weken komen ze alleen nog binnen om de jongen te voeren en op dit moment brengen ze die alleen nog maar en moeten de kuikens de prooien zelf plukken en opeten.

Op de Facebook-pagina van de Luchtmacht zijn de winnaars bekendgemaakt van de namenwedstrijd. Er zijn ruim 200 inzendingen gedaan en de winnaars gaan 31 mei varen met de luchtballon!

Ook zo genoten van Beleef de Lente?

Sms BEDANKT naar 4333 en steun Vogelbescherming eenmalig met 3 euro.