Heerlijk die onkunde

Jan de Boer, It Fryske Gea | dinsdag 13 maart 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 848x

Wat is het toch prachtig. Wij denken dat we met zijn allen enorm veel kennis over vogels en hun gedrag hebben, maar toch weten de haviken en zeearenden ons zo heerlijk voor de gek te houden.

Al 14 dagen weten zij ons elke keer te verrassen. Wat ik de afgelopen dagen zag? Zowel paringen van de zeearend als de havik in en om het nest, de dieren riepen naar elkaar, het vrouwtje van de zeearend zat proef op het andere nest en het mannetje werkte regelmatig aan het cameranest. Ondertussen geven de haviken het nog steeds niet op. Broedt straks de zeearend of de havik voor de camera? Of hebben we pech en blijft geen van tweeën? Ik weet het ook niet meer en ik ben niet de enige.

Kleine gasten

Ook andere bezoekers aan het nest zijn nieuwsgierig, zoals gisteren de goudvink en de boomkruiper. Die zullen wel denken, zij niet dan lijkt het mij wel wat. Lekker veel ruimte. Zo’n klein vogeltje valt gewoon in het niet op zo’n groot nest.

Rust voor de zeearend

Rondom het nest is het rustig. Wij zijn dankbaar dat vogelliefhebbers zo goed op afstand blijven. Zeearenden zijn namelijk erg gevoelig voor verstoring en voor de webcam van beleefdelente heb je echt het beste uitzicht op het nest. Wil je toch kans maken op het zien van een zeearend? It Fryske Gea organiseert excursies in Nationaal Park de Alde Feanen, waarbij we regelmatig deze indrukwekkende roofvogel spotten.

Jonge belofte

Er was ook een zeearend gezien bij het “Easterskar” in Fryslân. Dit betreft een jong exemplaar en zeearenden zijn pas geslachtsrijp na 3 á 4 jaar, dus voor ze helemaal uitgekleurd zijn. Ze kunnen doorgaans pas  1 á 2 jaar later voor het eerst met succes tot broeden komen.

Maar voor wat betreft onze zeearenden, op naar de apotheose!

It Fryske Gea