Binnenkort

Wat doen we met de gegevens van onderzoek?

Gejo Wassink, Oehoewerkgroep Nederland | maandag 25 maart 2024 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 59x

Een club bezoekers is bezig met het onderzoek. Er wordt bijvoorbeeld steeds bijgehouden wanneer het vrouwtje het nest verlaat om even de vleugels te strekken. Zo bestuderen we het broedgedrag van deze oehoe. Een kleine waarschuwing voor mensen die allergisch reageren op getalletjes.....

Wanneer verlaat het vrouwtje het nest?

In de grafiek in dit blog heb ik alle momenten weergegeven waarop het vrouwtje het nest even verlaat. Elke zwarte stip is een moment waarop ze de vleugels gaat strekken en even buiten beeld verdwijnt om wat te eten, zich te ontlasten of om even te knuffelen met haar man.....weten wij veel?

De oranje lijn geeft de tijden van zonsondergang weer. De blauwe lijn de zonsopkomst.

Hoe laat vertrekt mevrouw 's avonds?

In een oogopslag kunnen we zien dat het vrouwtje vaak precies bij zonsondergang even het nest verlaat. Soms net iets eerder of later, maar je kunt er bijna de klok op gelijk zetten. Verspreid over de avond en nacht herhaalt zich dit. Net even voor zonsopkomst strekt ze voor het laatst de vleugels en blijft overdag op het nest. Alleen op 16 maart ging ze ook echt overdag een keer weg.

Hoe vaak verlaat ze het nest in de nacht?

De onderzoekers hebben vastgesteld dat mevrouw oehoe het nest 2 tot 11 keer per nacht even verlaat. Gemiddeld verlaat ze bijna 6 keer op een nacht de eitjes.

Hoe lang blijft het nest  onbewaakt?

Dat verschilt enorm. De ene keer is ze na een minuut terug, maar op 3 maart duurde het 28 minuten voordat ze terug kwam. Maar de keren dat het langer dan 20 minuten duurde zijn op de vingers van een hand te tellen. Gemiddeld bleven de eieren maar 7 minuten onbebroed.

Jullie zien het...... met de gegevens die door de onderzoekers worden genoteerd kunnen wij behoorlijk gedetailleerd het broedgedrag van dit oehoevrouwtje vastleggen. Wie weet lees je dit later wel terug in een boek of artikel in bijvoorbeeld het blad 'UILEN'. Dan kan iedereen die iets heeft genoteerd in de chat zeggen: "Kijk.....daar heb ik aan meegewerkt!".

De onderzoekers kunnen nog wel wat hulp gebruiken. Wie wil helpen kan dat in de chat melden.

Oehoewerkgroep Nederland