Binnenkort

Visarend en Visdraad

Pieter van den Assem | donderdag 13 mei 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 562x

Dat de natuur en de mensheid op sommige momenten slecht met elkaar overweg kunnen, weten we. Helaas gebeurt dit soms ook bij de visarend, zo ook in Amerika. Daar werd wel iets heel opmerkelijks door een wandelaar gespot.
Steeds vaker komen visarend verstrikt in visdraad. (Foto: Coastal Breeze News)

Weer met haar wijde vleugels de wereld in!

Begin mei trof een wandelaar een vogel aan hangend onder een brug. Al snel werd het duidelijk dat het hier helaas om een visarend ging. De vogel kwam met haar vleugels verstrikt in visarend en kwam zo uiteindelijk vast onder een brug. Gelukkig waren de hulpverleners snel ter plekke en konden daarbij de vogel snel bevrijden. De vogel kon na 1 avond in het dierenasiel alweer de vrije natuur in. Mocht je interesse hebben, lees hier dan het volledige artikel.

Broeden, broeden en nog eens broeden

Onze visarenden zijn nog steeds lekker aan het broeden, het vrouwtje iets meer dan het mannetje. Man is het daar vaak niet mee eens en wil vaak broeden op zijn eieren, echter is het vrouwtje vastberaden om zelf te broeden op haar eieren. Het blijft een strijd tussen die twee, waarbij het vrouwtje vaak wint! Nog eventjes en het eerste kuiken zal uit het ei kruipen.

De nieuwe generaties

Wist je dat vogels twee soorten strategieën hebben, wat betreft het broeden. Een vogel zoals de visarend legt haar eieren met een interval van een dag, sommige vogels zoals kleinere zangvogels kunnen vaak binnen een korte periode veel eieren leggen. Ook het aantal eieren is genetisch, de visarend staat erom bekend dat ze drie eieren leggen, een pimpelmees kan zelfs 15 eieren leggen per broedsel! Dit alles wordt een voortplantings-strategie genoemd, bij met name de grotere soorten worden over het algemeen een kleiner aantal nakomeling ontwikkelt. Minder eieren/ jongen betekent meer aandacht en eten voor de jongen die in het nest zitten, dit leidt tot een grotere overlevingskans van de jongen.

Meer eieren en jongen betekent véél meer eten brengen! Mocht het weer niet meezitten dan kan dit desastreus zijn voor het broedsel. Zit het weer mee en is er voldoende eten, dan heb je een flink broedsel grootgebracht. Elke vogel heeft haar eigen voortplantings-strategie ontwikkelt die aangepast is aan haar levensstijl, hierdoor blijven populaties in evenwicht.

Visarend Alle Beleef de Lente blogs