Tropenkolder

Roos Tol | woensdag 26 juni 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 929x

Is het u ook opgevallen dat de vogels de afgelopen dagen wel twee uur eerder dan normaal begonnen met zingen en fourageren? En hebt u al vangnetjes onder de dakgoot gehangen? Want het is héét en de mussen vallen dood van het dak.
Even lekker spetteren tegen de camera

Tropenrooster dus?
Neen. De vogels beginnen gewoon zoals ze gewend zijn. De ene wat vroeger, de andere wat later, maar van aangepaste werkuren hebben vogels geen weet.
Dat het warm is, dat weten zij ook wel. Maar “het leven gaat door” – althans, dat hopen ze, en wij met hen.

Goed in de veren zitten

Voor oudere vogels in hun volwassen verenpak is het veelal een kwestie van “uitzitten”.  Letterlijk: de vleugels wijd, de bek open – vogels hebben geen zweetklieren en verkoelen door met de snavel open oppervlakkig adem te halen. Het verenpak beschermt tegen kou, maar eveneens tegen warmte. De gemiddelde lichaamstemperatuur van vogels ligt bovendien enkele graden boven die van zoogdieren (zoals de mens). Ze kunnen best wat hebben dus.
Een beetje minder lang zingen en waar mogelijk méér drinken. Zo komt Mia Mus de zomer door. Ook fijn: struikgewas, bomen, hagen en andere schuilmogelijkheden.

Kuuks

Helaas is het voor jonge vogels moeilijker om extreme omstandigheden te doorstaan. Ze zitten nog lang niet allemaal goed in de veren. Vaak wel in nesten/ nestkasten. Een nestkast die vol in de zon hangt, levert, cru gesteld, gestoofde kuikens op. Er zullen wel wat mezenjongen zijn overleden de afgelopen week.
Mussenjongen zie ik, net als de mussen zelf, onbekommerd rondhangen, bedelen en eten, badderen en drinken. Zelfs niet trager dan normaal. Ze zijn hun eigen hipse zelfjes.

Wormen

Veel voedsel - zoals wormen, rupsen en slakken - houdt zich nu wél gedeisd. De grond is dicht en hard en de wormen zitten diep. Slakken verschuilen zich onder gebladerte tot de volgende regenbui. Granen zijn nog in de groei. Knoppen beginnen gaandeweg allemaal te ontluiken. Oftewel: Luilekkerland is het niet.

Nu wij

Wij kunnen dus best wat betekenen voor onze tuinvogels. Te beginnen met vers, koel water in ondiepe bakken. En dan toch die zaden in de silo’s. U hoeft geen eik aan te planten om processierupsen voor de koolmezen te kweken, maar hang fijn wat pinda’s in de silo en strooi wat gedroogde insecten en gepeld hennepzaad… Geef toe, dat verhoogt toch ook ons menselijke “zomergevoel”?