Binnenkort

Binnenkort

Scholekster: weidevogel van het platte dak

Tineke Hoekstra | maandag 30 mei 2022 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 306x

Het is het serene geluid van de nacht op het wad. De maan, Jupiter en Venus staan helder aan de hemel en in de verte klinkt heel zachtjes ‘te piet, te piet’. Het zijn scholeksters en dezelfde vogels die overdag met veel kabaal in kleine groepjes achter elkaar aan vliegen.

Stedelijke omgeving

Het is een vogel van het wad en de kwelders, maar hij hoort bij de weidevogels. Toch zie je scholekster steeds vaker in de stedelijke omgeving. En ook qua broedplek zoekt de weidevogel het steeds vaker hogerop. Op platte daken van gebouwen maakt het mannetje een simpel nestje - soms versierd met een paar stokjes of keitjes, maar vooral sober en met niet teveel poespas. Het vrouwtje legt er maximaal vier eieren in.

Kantoordak-vogel

Als ‘kantoordak-vogel’ heeft de scholekster wellicht meer kans op broedsucces - en om dat zeker te weten startte Stichting Onderzoek Scholekster in 2019 het project scholeksterophetdak.nl.
Gaat het bij overlevering om de individuele kwaliteiten of is het toch de broedplek die het verschil maakt - of een combinatie van factoren?

Eén ding weten we wel. De populatie neemt af en de vogel kan wel wat hulp gebruiken. Op het dak omzeilt de vogel de werkzaamheden op het boerenland, verstoring, predatie en overstromingen (klimaat), maar op het dak vinden de jongen bij hitte geen beschutting, hebben tekort aan voedsel en water of ze vallen in de regenpijp en komen terecht in het riool. En als ze, wat groter, de vrije val naar beneden overleven - wacht daar als het tegenzit de kat!

Dus heb je een broedend scholekster paar op je platte dak sluit dan de regenpijpen af met kippengaas, zorg voor een beschutte plek, waar ze kunnen schuilen voor roofvogels en voor verkoeling en plaats een ondiepe bak met water bij hoge temperaturen. En houd de kat even binnen.

Om Charles Darwin (bioloog 1809 - 1882) te citeren: ,,Het is niet de sterkste soort die overleeft, noch de meest intelligente. Het is degene die zich het best kan aanpassen’’. Laten we het hopen.

Op www.chirpscholekster.nl kom je meer te weten over het onderzoek naar de achteruitgang van deze mooie weide- wad- en dakvogel.

Boerenlandvogels Alle Beleef de Lente blogs