naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Groene specht

Zwarte stern

Kauw

Holenduif

Geen broedsel

Live beelden staan uit, bekijk de videoclips en blogs!   *   Genoten van Beleef de Lente 2018? Sms BEDANKT naar 4333 en steun ons eenmalig met 3 euro   *   Seizoensfilmpje van de HAVIK staat online   *   Jonge STEENUIL gegrepen door bosuil?   *   Bekijk het seizoensoverzicht van de OOIEVAARS

Door Jan de Boer
BDL vrijwilliger It Fryske Gea

Rustiger vaarwater?

Jan de Boer, It Fryske Gea | maandag 23 april 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 179x

De laatste dagen is het vrij rustig bij de haviken. Gelukkig valt er genoeg te luisteren. Het is prachtig om al die andere vogelgeluiden te horen, vooral ‘s ochtends in de vroegte bij zonsopgang. Mijn tip?

Zet de wekker eens om 6.00 uur, start de webcam en observeer een halfuur wat voor geluiden je allemaal hoort. Een heerlijke manier om de dag te beginnen. Het broeden van de haviken gaat trouwens voortvarend. Wij zien misschien liever wat meer actie, maar voor de havik is deze rust voor het broeden zeer belangrijk.

Zorgzame man

Het is nu een mooie gelegenheid om even dieper in te gaan op enkele kijkersvragen. Zoals al eerder gesteld zorgt het mannetje gedurende de broedperiode en het grootbrengen van de jongen de eerste maanden voor de aanvoer van prooien. Hij jaagt zowel voor het vrouwtje als de jongen en het vrouwtje verlaat het nest bijna niet. Op dit moment zien we dat het vrouwtje regelmatig voor korte tijd het nest verlaat en het mannetje het broeden overneemt. De camera filmt niet de omgeving, maar waarschijnlijk heeft het mannetje buiten het zicht van de camera een prooi voor het vrouwtje gebracht. Na het diner neemt het vrouwtje het broeden weer over.

Een nieuw verenkleed

Zowel vrouwtjes als mannetjes ruien gedurende de broedperiode. Dit gaat zeer geleidelijk, want prooi vangen (mannetje) en vliegen blijft evident om te overleven. Het vrouwtje ruit vooral op het nest, dus je vindt de ruipennen veelal onder de nestboom. Het mannetje ruit in de omgeving, dus deze ruipennen zijn meer verspreid te vinden.

Rollen van de eieren

Het lijkt soms net of de havik iets tussen de eieren probeert weg te pulken. Net als bij kippen moeten de eieren regelmatig worden omgedraaid. Dit heeft te maken met de ontwikkeling van de embryo.

Voor de havik is te hopen dat de relatieve rust blijft gehandhaafd. Ook voor buurman de zeearend  is rust een belangrijke factor en voorlopig is een bestand tussen deze twee getekend.

It Fryske Gea