Binnenkort

Rupsje Nooitgenoeg

Bernice Goffin | zondag 3 mei 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 798x

Terwijl we met onze neus op de eitjes zitten, zien we nog regelmatig dat man koolmees een lekker hapje komt brengen. Wanneer de kuikens er straks zijn, zullen we nog veel meer aanvoer van voedsel gaan zien. Tijd dus om het eens te hebben over het belangrijkste voedsel van de koolmees: de rups.
Zo, dat is een flinke rups!

Het belang van timing

Hoewel een volwassen koolmees ook graag zaadjes eet, zijn insecten en spinnetjes met name tijdens het broedseizoen van groot belang; kleine kuikens kunnen namelijk nog geen zaadjes verteren. Met name de rups, de welbekende larve van de vlinder, is echt stapelvoedsel voor de koolmeeskuikens. Geen wonder dus dat koolmezen de eileg zó proberen te timen, dat de grootste voedselbehoefte van de kuikens samenvalt met de jaarlijkse rupsenpiek. Alleen op die manier is er genoeg voedsel aan te slepen voor de veeleisende kuikens.

De koolmees als wapen?

De voorliefde van de koolmees voor rupsen is niet onopgemerkt gebleven: er worden nu soms nestkastjes voor koolmezen opgehangen als wapen tegen de welbekende eikenprocessierups. De koolmees eet, naast veel andere rupsen, inderdaad ook graag de eikenprocessierups, maar om écht goed bestand te zijn tegen een plaag van de eikenprocessierups moeten we meer doen dan alleen nestkastjes ophangen. De omgeving moet goed gevarieerd zijn met veel verschillende planten en bomen, zodat de koolmezen ook ander voedsel en schuilplaatsen kunnen vinden. Bovendien worden er zo ook andere belangrijke roofdieren van de processierups aangetrokken, zoals sluipwespen en vleermuizen.

Géén pesticiden!

Pesticiden zijn hoe dan ook géén optie. Dit helpt misschien met het uitroeien van de processierups, maar heeft daarnaast ook een rampzalig effect op de gehele omgeving. Veel andere insecten hebben ook zwaar te lijden onder deze pesticiden en daarmee ook de roofdieren van deze insecten, zoals onze koolmeesjes. Wegens deze gevaarlijke kettingreactie hebben pesticiden geen plaats in een stabiele en soortenrijke omgeving. Blijf dus van de gifspuit af en focus liever op een gevarieerde omgeving, waardoor er nooit één soort de overhand kan krijgen. Deze gevarieerde omgeving zien we ook in de tuin van onze koolmeeskast: hier zullen we straks een mooie en gezonde variatie aan insecten gaan zien, wat dan weer leidt tot een mooi nestje met sterke koolmeeskuikens!

Update 4-5-2020 09:30

En we kunnen nu al gaan kijken naar die sterke koolmeeskuikens: het uitkomen van de eieren is begonnen! Gefeliciteerd allemaal, en geniet van dit prachtige nestje!

Foto van Shutterstock