Binnenkort

Oranje Boven!

Bart Franken | donderdag 27 april 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 182x

Vandaag is het koningsdag. Heel Nederland kleurt weer oranje. Ik dacht, ik zet even een vogel in het zonnetje die mee doet met dit feestje!

Koningsdag. De nationale feestdag waarop we de verjaardag vieren van onze Koning Willem-Alexander. En wij grijpen die dag als Nederlanders massaal aan om onze Hollandse trots te uiten door allemaal die oranje kleding weer uit de kast te halen.

Je ziet ze ongetwijfeld wel voor je. Of misschien ben jij er wel een van... Al die Nederlanders die vandaag zichzelf hebben omgetoverd tot één grote oranje knuffel. De een heeft zich nog gekker uitgedost dan de ander. Tijd om een oranje vogel er even uit te lichten: Het Roodborstje.

Oranje borst vooruit

Laten we beginnen met de naam. Ik weet het... Eigenlijk weer zo'n naam die niet heel mooi aan sluit, want de buik van dit vogeltje is eigenlijk meer oranje dan rood. Dus die naam sluit eigenlijk ook niet helemaal aan. Maar wat kan ik zeggen.. Nederlanders...

Veel mensen genieten echter van Roodborstjes in de tuin. Ze zijn heel herkenbaar en opvallend met die borst en je komt ze overal tegen. De oranje borst is wel erg belangrijk voor Roodborstjes. Zo vallen ze op. Ook voor elkaar. Enkel de jonge vogels hebben in hun eerste levensjaar nog een bruine borst. Zo vallen ze minder op en hebben ze ook minder kans op agressieve reacties van volwassen vogels.

In het Clipje overzicht 10 komt het Roodborstje als eerste in beeld.

Agressieve kerstkaartvogel

Hij lijkt zo schattig. Een beetje opgepoft ziet hij er donzig uit. Zijn vrolijke zang klinkt door de tuin, bijna het hele jaar door, en het is niet moeilijk een Roodborstje te zien, ze zijn niet heel schuw. Ik zeg zelf ook eigenlijk altijd Roodborstje, nooit Roodborst. Het zal iets met dat schattige karakter te maken hebben.

Onder dit schattige imago, wat we kennen van menige kerstkaart, schuilt echter een meedogenloze driftkikker die gebrand is op het verdedigen van het territorium. Of het nu in de broedtijd is, of tijdens het winterseizoen, het Roodborstje blijft altijd agressief naar andere roodborstjes.

Loop dus maar niet in je oranje t-shirt de tuin in als er Roodborstjes in je tuin broeden. Want heb je ooit gezien wat een Roodborstje een ander roodborstje aan doet als ie te dicht in de buurt komt? Ze zijn erg agressief, vallen aan en gaan net zo lang door tot de indringer weg is, of dood.

Thuisblijven of doortrekken?

Bij Roodborstjes heb je zogenoemde trekvogels en standvogels. Mannetjes blijven eerder 'thuis' in eigen land. Met hun luide zang markeren ze hun territorium, zodat ze voldoende voedsel houden in de winter. Vrouwtjes en jonge vogels trekken meer naar het zuiden richting Frankrijk, Spanje en Portugal. Echter komen er in de winter in Nederland ook vogeltjes binnenvliegen uit Scandinavische landen en Rusland. Deze kom je vooral in de tuin op de voedertafel tegen.

VK's trots

In 2015 is het oranje-bruine vogeltje door het Engelse publiek verkozen tot Nationale Vogel van het Verenigd Koninkrijk. Uit 10 vogelsoorten werd het Roodborstje gekozen met meer dan 30% van de stemmen. De Kerkuil en de Merel werden respectivelijk tweede en derde in deze verkiezing met beduidend minder stemmen.

Mocht je vandaag ergens een Roodborstje tegen komen, luister dan maar eens goed of hij misschien ook Oranje Boven fluit.

~ Bart