Binnenkort

Binnenkort

Oost West Biesbosch Best

Pieter van den Assem | vrijdag 16 april 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 602x

De visarenden zijn vaste gasten op het nest, en hebben zich al helemaal aangepast aan het Biesbosch-leven. Onze visarend is zelfs met gras haar nest gaan decoreren, het zal niet lang meer duren voor het eerste ei verschijnt!

Brrrrr…

Vaak staat thuis, tijdens het eten, de livestream van onze visarenden aan en wat is het dan toch prachtig wanneer de zon langzaam ondergaat achter het nest. Wat is deze webcam toch perfect geplaatst! Toch is mij vaak de vraag binnengeschoten van, zouden de visarenden het dan niet koud hebben? Laten we eerlijk zijn, het waren niet de warmste periodes de afgelopen dagen en dat gecombineerd met in en uit het water vliegen. Je moet het er maar voor over hebben voor zo’n lekkere vis!

Op een kussentje vallen

Ten eerste heeft de visarend een erg dicht verenkleed, dit is natuurlijk om warmte die de vogel aanmaakt zo lang mogelijk vast te houden (wat volgens mijn zeer gewenst is op sommige dagen). Daarnaast is de onderkant, rondom de poten en de borst nog compacter dan bij andere vogels, dit heeft er mee te maken dat deze plekken de klap moeten incasseren van het water bij het vangen van prooien. Wat is het toch prachtig om er achter te komen hoe een soort van top tot teen zich aangepast heeft aan zijn levenswijze!

DDT weg ermee!

Als je de livestream opent is het tegenwoordig vanzelfsprekend dat we deze prachtige verschijning mogen zien, maar het blijft een bijzondere vogel met een wat donkere historie in Europa. Misschien een wat moeilijk onderwerp om over te lezen, maar het blijft een extra reden dat we deze prachtige vogels moeten waarderen! Rond de jaren 1950 was de wereld in zijn ban van DDT en zijn gevolgen, veel voedselketens verzwakte en raakten uit balans, DDT was namelijk een pesticide die ervoor zorgde dat insecten, zoals luizen en mijten stierven. Dit gebeurde ook bij de visarenden in Nederland en Europa, veel van deze gifstoffen hoopte zich op bij de visarenden en dat werd ze helaas fataal.

Na de ban van DDT in de jaren ’70 in Europa en meerdere delen van onze wereld, begonnen voedselketens zich langzamerhand te herstellen. Veel insecten kwamen terug, en die zorgde voor een herstel van vispopulaties en die zorgde tenslotte voor een herstel bij de visarend. Helaas zijn er tot op de dag van vandaag nog steeds sporen aanwezig van DDT, zo is er aangetoond dat pinguïns in Antarctica nog sporen DDT in hun vet hebben zitten. Gelukkig is de natuur ontzettend sterk en weet zich dan ook goed te herstellen. Laten we nu maar eens genieten van onze prachtige visarenden!

De concentratie DDT hoopt zich op in de voedselketen. Foto: https://www.daysatdunrovin.com/