Binnenkort

Gierzwaluw bij ingang van nestkasten achter een muur

Door Jochem Kühnen

Nestruimte voor bijzondere vogels

Jochem Kühnen | dinsdag 19 juli 2022 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 445x

De gierzwaluwen van Beleef de Lente maken gebruik van een bijzondere woonruimte. Er zijn veel mogelijke manier om woonruimte voor deze vogels aan te bieden, maar voor bijzondere vogels gelden ook wat bijzondere regels. Lees er over in dit laatste blog!
Nestvoorziening in bestaande holle ruimte

Bij kasteel Waardenburg zijn de nestvoorzieningen bij een renovatie in 2007 gemaakt. Bij renovaties zijn soms maatwerk-oplossingen mogelijk. Zo kan holle ruimte in een bestaande constructie toegankelijk gemaakt worden of kan door het plaatsen van wat extra plankjes ruimte geschikt gemaakt worden. Bij zulk soort oplossingen moet rekening gehouden worden met het risico op oververhitting en met minimale afmetingen van de ruimte.

Voor veel mensen met een eigen woning zijn dit soort oplossingen maar zelden toe te passen. Maar veel woningen hebben wel potentie. In dit blog hoop ik wat aanwijzingen te geven waarmee misschien wel wat lezers aan de slag kunnen gaan.

Waar de Beleef de Lente gierzwaluwen op flinke hoogte op de zolders van een kasteel nestelen kunnen ze ook uit de voeten met een paar meter hoogte. Een gemiddelde rijtjeswoning met begane grond en bovenverdieping biedt doorgaans al genoeg hoogte. Let wel, het gaat dan wel om de hogere delen, dus onder dakgoten of aan de zijgeval tot wel in de nok. Een hoogte van minimaal 4 meter is aan te raden en deze is nodig om de gierzwaluwen een veilige aan- en uitvliegroute te geven. Uitvliegende vogels laten zich een stukje vallen en vliegen met een sierlijke boog weg. Bij een te lage nestplaats levert dat snel gevaren op zoals langsrijdend verkeer en loslopende huiskatten.

Naast de bovengenoemde gevaren is er een (toenemend) gevaar op oververhitting. Hang daarom geen nestkasten op die een groot deel van de dag in de zon hangen. Ruimte onder dakpannen is ook steeds minder geschikt, vooral bij de steeds vaker geïsoleerde daken. De speciale Gierwaluw-dakpannen zijn dan ook af te raden. Nestkasten zijn alleen bij grote uitzondering op zuidelijk gerichte gevels toe te passen. Dat kan namelijk alleen als de nestkasten daar tegen de zon beschut hangen onder bijvoorbeeld een erg breed overstekend dak.

Over typen nestkasten is veel te veel te schrijven dan een blog ruimte voor bied. Dan maar kort wat opties. Als een nestkast bezet raakt komen de gierzwaluwen elk jaar terug. Zorg er dus voor dat een nestkast vele jaren meegaat. Er zijn kant-en-klare types van houtvezel-beton in de handel, maar voor een plek onder een dakgoot kan ook een aan de buitenkant goed geschilderde nestkast jaren meegaan, vooral als deze wordt onderhouden. Doorgaans is een nestkast met een geheel schuin aflopend dak een goede optie. Hier kan geen regenwater op blijven liggen waardoor het dak langer meegaat en er kunnen geen vogels bovenop gaan zitten. Als de nestkast aan de bovenkant tegen een overstekend dak komt te hangen is een plat dak wel een optie.

Ik kan niet te veel in detail treden, maar over het formaat van een nestkast kan ik nog zeggen dat het goed is te bedenken dat die oefenende gierzwaluwen een spanwijdte hebben van zo’n 40 cm. Op z’n minst diagonaal zou een nestvoorziening daar wel ruimte voor moeten bieden. Een nestkast met een bodem van bijvoorbeeld 30 x 20 cm en hoogte van 15 voldoet bijvoorbeeld prima.

Kijk vooral even goed rond voor je een nestkast ophangt. Waar nestelen de gierzwaluwen in de omgeving? Als de nestkast op een soortgelijke plek hangt vergroot dat de kans op bezetting. Evengoed kan dit lang op zich laten wachten. Er is succes geboekt door geluiden van gierzwaluwen af te spelen. Lees je goed in voor je hieraan begint. En vanwege de benodigde hoogte, vraag hulp als je zelf de ladder niet op kan.

Op het moment dat ik dit schrijf zitten beide jongen nog in het nest, maar de jongen gaan zéér binnenkort uitvliegen. Ze zitten mooi op schema, gemiddeld genomen vliegen jongen na 40 dagen uit. Het eerste jong was 10 juni te zien, dat is 39 dagen geleden…

Dit is dan ook het laatste blog over de gierzwaluwen van Beleef de Lente!

Team Gierzwaluw hoopt dat jullie hebben genoten en misschien nog wat nieuwe kennis op hebben gedaan. Wij zijn zelf erg blij dat er zo’n mooi kijkje in het leven van deze bijzondere vogel gegeven kon worden. Hopelijk tot volgend jaar!

Model Voordorp nestkasten aan een gevel (met kabeltjes voor camera's)