Binnenkort

Uitgevlogen

Metamorfose op het nest!

Peter van den Akker | vrijdag 28 april 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1051x

De jongen zijn bezig enorm van kleur te verschieten; nu op een leeftijd van 9 dagen maakt het roze steeds meer plaats voor grijs-blauwe tinten. Het worden steeds meer echte IJsvogels. In deze blog opnieuw een aantal beschouwingen bij observaties op het nest.

Ontwikkeling van de jongen

Ook na 9 dagen zijn de jongen nog steeds blind. Er zit nog een soort van dik vlies over de ogen en oogleden zijn niet herkenbaar. Bij in ieder geval één jong begint een donkere spleet te verschijnen waaruit een oog te voorschijn zal moeten komen. De snavelpunten van de jongen zijn wit, dit blijft zo tot na het uitvliegen.  Veren zijn nog niet te zien, wel zijn stompjes op de vleugels zichtbaar waarin de slagpennen groeien. De verkleuring van de vogels komt door de groei van veren onder de huid.

Veel zogenaamde nestblijvers worden kaal geboren, dit in tegenstelling tot nestvlieders (dit zijn jongen die direct na de geboorte het nest verlaten). De nestblijvers worden daarom ook warm gehouden door de oudervogels. Ook overdag broedt er vaak één ouder op de jongen; zowel man als vrouw doen dit. Heel apart is dat er minstens 4 nachten achter elkaar door de beide ouders gezamenlijk op de jongen is gebroed. Mogelijk komt dit vaker voor, de groeiende kluit jongen is misschien wel te groot voor één oudervogel om deze goed warm te kunnen houden? Of was gezamenlijk broeden nodig in verband met de koude nachten die we de laatste dagen hebben gehad? In de nacht van 27 op 28 april zat alleen het vrouwtje op de jongen. We gaan zien hoe ons paar de komende nachten hun taken gaat verdelen.

Voeren

Na het gezamenlijk broeden verliet het mannetje het nest tussen 5.53 uur en 6.09 uur. Deze tijdstippen komen redelijk overeen met het moment van zonsopkomst. Ongeveer een kwartiertje na het verlaten van het nest komt het mannetje met de eerste vis voor de jongen en begint een nieuwe dag van voeren. De oudervogels komen soms ook met te grote vissen die de jongen niet of nauwelijks kunnen verwerken. Dit is mooi te zien in het filmpje van 25 april (14.10 uur). Een jong heeft toen 5 ½ minuut geprobeerd een te grote vis door te slikken, maar moest deze uiteindelijk uitspugen. Na 20 minuten heeft het vrouwtje deze vis mee naar buiten genomen. Nu 3 dagen later zijn de bekken van de jongen al aanmerkelijk groter en breder en slikken ze grote prooien al heel snel door. Als een oudervogel een prooi aanbiedt, schuift het jong zijn snavel helemaal over die van de oudervogel heen. De vis gaat heel geleidelijk bij het jong naar binnen zonder teveel risico dat deze valt. Na inslikken is een vis nog goed herkenbaar als een donkere vlek in de slokdarm van het jong. Ik denk dat ook de oudervogels kunnen zien welke jongen net hebben gegeten en welke nog gevoerd moeten worden.

Nesthygiene

De jongen schieten hun uitwerpselen met een krachtige straal naar de rand van het nest; de witte vlekken kun je rondom het nest goed zien. Door dit gedrag zal het nest de komende tijd steeds meer gaan versmeren en vervuilen. Ik denk dat de bodem van visgraatjes een mooi substraat vormt waardoor de jongen droog blijven.

IJsvogel Alle Beleef de Lente blogs