Binnenkort

Binnenkort

Lepelaarsoap

Camilla Dreef | maandag 18 maart 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 993x

We kijken onze ogen uit. Lepelaars zijn wel plaatstrouw, maar zeker niet partnertrouw.
Buurman (achterste nest) paart met buurvrouw (voorste nest) bij de berkencam.

Paarvorming

Voor de nestcam wordt rustig gebroed. Hier verliep de paarvorming heel soepel, maar dat is zeker niet altijd het geval. Soms kan het lang duren. Lepelaars kunnen wisselen van broedplek, maar ook van partner.

Daarbij kan er gekibbel ontstaan bij het bepalen van de grenzen van broedplekken. Soms duurt het even voordat paren elkaar tolereren. Maar uiteindelijk kunnen paren dicht bij elkaar broeden. Zo heb ik twee paren op een reigernest zien broeden.

Lepelaarsoap voor de berkencam

Na het instorten van het nest wagen de lepelaars toch weer een poging op de berkenstam. Angstig kijken we toe hoe het achterste paar een nest maakt op de wiebelende stam. Ondertussen is de berkenstam naar achter geklapt en lijken het achterste en voorste nest stabieler.

Niet alleen de voortgang en de stabiliteit van de nesten houden onze gemoederen bezig. Terwijl de vrouw van het achterste paar aan het broeden is, laat haar man zijn oog vallen op de buurvrouw. Zodra de man van het voorste nest wegvliegt om nestmateriaal te halen, paart hij met haar. Kijk het fragment hier terug.

Veelvrijerij bij de lepelaars

Lepelaars gaan geregeld vreemd. In biologische termen wordt dit ‘extra pair copulation’ (EPC) genoemd. Het gebeurt meestal op een onbewaakt moment als de man nestmateriaal haalt en vaak is het met de buurvrouw. Soms worden vrouwtjes zelfs besprongen als ze aan het broeden zijn. Of al deze copulaties ook succesvol zijn, dus dat ze leiden tot cloacaal contact en bevruchting, dat is nog maar de vraag.

Takkenroof

En dat was nog niet alles. De takken die de man van het voorste koppel aansleept worden geroofd door de buren in de nacht. Hopelijk leren ze er snel van en laten ze hun nest niet meer onbewaakt achter in de nacht.

Camilla Dreef
Ecoloog, lepelaaronderzoeker Buitenliede en vogelaar

Man (voorste nest) keert niet veel later terug met nestmateriaal voor zijn vrouw.

Lepelaar Alle Beleef de Lente blogs