Binnenkort

Uitgevlogen

Komt er nog een ei?

Linda Persoon | zaterdag 30 maart 2024 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 74x

Komt er wel of niet een tweede ei, het houdt iedere kijker van de Torenvalk-camera de laatste dagen bezig. Wat is er aan de hand met dit legsel?

48 uur

Het eerste ei werd afgelopen dinsdag gelegd rond 16.00 uur. Torenvalken leggen normaal gesproken hun eieren met een interval van ongeveer 48 uur, een tweede ei hadden we dus ergens donderdagmiddag kunnen verwachten.
Vele mensen zaten die middag in spanning achter hun beeldscherm maar helaas, er kwam geen ei. Ook later die dag en vrijdag gebeurde er niks en begon de positieve stemming bij iedereen om te slaan. Komt er überhaupt nog een ei en gaat Mevrouw Torenvalk het eerste ei nog bebroeden?

Wat is er aan de hand?

Wat er precies gaande is blijft natuurlijk giswerk. Ik zou het graag eens bespreken met Mevrouw Torenvalk maar mijn torenvalkiaans is niet zo best.
Enkele redenen van het uitblijven van een volgend ei zouden kunnen zijn:

• De leeftijd van het vrouwtje. Jongere vrouwtjes leggen vaak minder eieren dan oudere vrouwtjes. Dames die het einde van hun vruchtbare leeftijd bereiken gaan ook weer minder eieren leggen. Het zou dus kunnen dat we met een zeer jonge of al wat oudere dame te maken hebben.

• Ervaring van het torenvalkpaar. We weten niet of dit hetzelfde paar is als voorgaande jaren. Misschien is dit voor een van hen (of beiden) wel het eerste broedsel. Onervaren vrouwtjes leggen soms minder eieren. Onervaren mannetjes weten soms niet goed wat van hen verwacht wordt. Ze zorgen voor te weinig prooien of verdedigen het nest niet goed. Het vrouwtje kan dan besluiten niet meer eieren te leggen.

• Gezondheid. Het vrouwtje kan in de weken voorafgaand aan de eileg onvoldoende voedingsstoffen hebben binnengekregen of een ziekte hebben gehad waardoor zij nu niet in optimale conditie is.

• Het voedselaanbod. Torenvalken eten vooral woelmuizen. De afgelopen herfst was er meer dan genoeg voedsel voor muizen, wat een mooi muizenjaar zou kunnen betekenen. Echter hebben we een erg natte winter gehad, mogelijk hebben de muizen het lokaal zwaar gehad met overstroomde muizenholletjes en zijn er nu te weinig muizen in de buurt.

• Weersomstandigheden. Te koud of te nat weer is niet bevordelijk voor het uitbroeden en grootbrengen van een nest. Echter zijn momenteel de weersomstandigheden niet zo slecht dat het daar aan lijkt te liggen.

• Verstoring. Momenteel vinden werkzaamheden op het terrein van de watertoren plaats. Deze waren vorig seizoen ook al gaande en toen is een nest jongen succesvol groot gebracht. Dat dit de oorzaak is lijkt ons dus minder waarschijnlijk.

Hoe het ook zij, er ligt momenteel 1 ei en het wordt niet bebroed. Heeft dit ei een kans op uitkomen? Hoe langer het duurt, hoe kleiner die kans.

Of houdt Mevrouw Torenvalk ons allen voor het lapje en legt zij morgen een paasei?
De enige manier om daar achter te komen is door te blijven kijken!