Binnenkort

Uitgevlogen

Ieder ei een kunstwerk

Claudia Leenders | woensdag 10 april 2024 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 58x

Mevrouw Torenvalk is nog regelmatig weg van het nest zodat wij de inmiddels zes eitjes goed kunnen bekijken. Het is een stel artistieke eitjes vergeleken met de standaard kippeneieren die we kennen. Hoe zit dat en waarom zien niet alle vogeleieren er hetzelfde uit?

Vrouw torenvalk is nog in dubio of ze een zevende ei legt of niet. Terwijl wij het met spanning afwachten hebben we mooi de tijd om eens wat dieper in de kleurenleer van het ei te duiken.

We kennen allemaal de kippeneieren zoals we die zien bij de boer, je eigen kippen of in de supermarkt. Ze zijn of wit of bruin en soms hebben ze vlekken of spikkels. Maar als je kijkt naar de eieren van andere vogelsoorten zie je al snel een enorme variatie in kleuren en patronen. De ekster legt bijvoorbeeld blauwe eitjes met zwarte spikkels en de torenvalk heeft roestbruine eieren met vlekken.

Pigment bepaalt

Het verschil in de kleur van eierschalen wordt veroorzaakt door twee pigmenten; blauwgroen en roodbruin. De verhouding en concentratie van beide pigmenten bepaalt uiteindelijk de kleur en het patroon. Dit in combinatie met het witte calcium zorgt voor een grote variatie aan eierschalen.

Elke soort heeft ongeveer een zelfde kleur ei, maar ook onder vogels binnen één soort bestaan grote verschillen. Als we alleen al kijken naar de eitjes van 2022 en dit jaar, zie bovenstaande foto, zie je dat de eieren van dit jaar veel meer vlekken en wit hebben.

Kleur met een functie

Dat de verschillende kleuren een functie hebben staat vast. Voor veel vogelsoorten geeft de kleur van de eieren een goede beschutting tegen roofdieren. Als je eitjes nauwelijks te onderscheiden zijn van de omgeving, vallen ze minder op voor bijvoorbeeld een hongerige marter.

Daarnaast bepaalt het pigment in de eierschaal ook hoeveel daglicht er in het ei kan komen. Vogels die duistere nesten hebben, bijvoorbeeld in boomholten of nestkasten, leggen meestal effen witte of lichtblauwe eieren. Deze kleuren laten het beetje licht dat het nest binnenkomt, het beste door. De eieren van vogels met open nesten zijn vaak wat donkerder.

Net als de dino's

Vogels zijn niet de enige dieren die eieren leggen. Ook reptielen en sommige zoogdieren leggen eieren. Met het grote verschil dat alleen vogels gekleurde eieren leggen! Lang werd gedacht dat deze gekleurde eieren bij vogels is ontstaan. Maar nu blijkt dat dit ook al het geval was bij een aantal dinosauriërs. Vooral de kleinere soorten met veren, die op twee poten lopen, hadden gekleurde eieren. Dit is aangetoond met de vondst van pigmentsporen in fossiele dino-eieren. Dinosauriërs die verder afstaan van de vogel hadden dit pigment niet in hun eieren.

De komst van ei 5 en 6 gemist?

Bekijk nog snel de clipjes van Emil terug!