Uitgevlogen

Geen broedsel

Helpen met onderzoek….heel graag.

Roelof Speelman, Oehoewerkgroep Nederland | zondag 10 maart 2024 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 68x

Wij als Oehoewerkgroep zijn ook nu weer zeer benieuwd naar het gedrag van dit oehoepaar. Op deze locatie zitten sinds 2010 al Oehoes en vanaf 2012 wordt hier jaarlijks gebroed met wisselend resultaat. Ook zijn er in de afgelopen jaren wel bijzondere en opmerkelijke voorvallen geweest.
Oehoe met konijn Foto: Andreas Schüring

Vermoedelijk is er in 2013 een ouder vogel verdwenen en in 2014 vervangen. In 2015 troffen we op de ringdatum 2 jongen aan met in de kist een dode volwassen oehoe. Al de tweede keer dat er hier een volwassen oehoe is verdwenen of zelfs dood werd gevonden. Het is onduidelijk of dit dode dier een van de ouders was of…… dat er een indringer van kant was gemaakt en meegesleept het nest in.

Het maakt deze locatie wel bijzonder en voor ons weer een uitgelezen kans om waardevolle informatie te verzamelen. Wie weet wat we allemaal gaan zien.

Wat en hoe te noteren.

We willen heel graag registreren wanneer en welke prooien voor de camera verschijnen. Vooral de datum (invullen ddmmjjjj ) en tijd (invullen als bijv. 10:45 dus met dubbele punt) is handig zodat we het eventueel na kunnen kijken mocht de determinatie van de prooi moeilijk zijn.Vaak komen de vogels geplukt aan op het nest, wat het dan al bemoeilijkt om het als soort te kunnen benoemen. In dat geval kun je invullen: kleine vogel of grote vogel. Kleine vogels zijn dan vogels zo groot als een merel. Grote vogels zo groot als een duif. Ook het verschil tussen bijv. haas en konijn zal niet altijd even makkelijk zijn. Mocht je zeker zijn van de aangebrachte prooi kun je dat natuurlijk invullen. In het keuze veld voor prooi heb je al verschillende mogelijkheden. Kies voor jou de beste mogelijkheid en vul eventuele bijzonderheden in de kolom ernaast in.

Verder zijn we ook benieuwd naar wie de prooi brengt; het mannetje of vrouwtje. Als het kan zou dit onderscheid mooi zijn. We weten dat dit vaak heel lastig zal zijn vooral wanneer de jongen al wat groter zijn en het vrouwtje mee op jacht gaat. Maar wanneer u vaak kijkt zal het verschil tussen man en vrouw toch zichtbaar zijn. In de kolom geslacht heb je dan ook de mogelijkheid om onbekend in te vullen.

Mee doen en waar te vinden.

We gaan dat alles bij houden in een kant en klaar Excel tabel die te vinden is op de site van beleef de lente onder het kopje onderzoek.

OF KLIK HIER

Om mee te doen met het onderzoek meld je via het Excel tabel en Google aan zodat je toestemming krijgt om alles in te kunnen vullen.

Op speciaal verzoek staan er ook 2 tabbladen extra op ééntje voor de roep sessies en ééntje voor de nestbezoeken. Mocht hier interesse voor zijn in de chat is er vast wel iemand te vinden die kan/wil helpen.

Alvast bedankt voor al jullie hulp.

Oehoe met Houtduif Foto: Andreas Schüring