Binnenkort

Binnenkort

Duurt het nog lang?

Sienna Obdeijn | maandag 12 april 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 885x

Mevrouw Torenvalk is veel te zien in de kast de laatste dagen. Meneer Torenvalk komt af en toe langs met een prooi die mevrouw Torenvalk gewillig aanneemt. In Team Torenvalk speculeren we al een tijd over wanneer het eerste ei nu zal komen, mevrouw Torenvalk lijkt er niet zo’n haast mee te hebben.
Foto: Jelle de Jong

Geen nestbouwers

In het voorjaar zien we veel zangvogels slepen met takjes, stukjes mos en veren. Zij zullen hier een mooi en zacht nestje van bouwen. Torenvalken bouwen geen nest., zij besteden dit liever uit. Zij gebruiken vaak oude nesten van kraaien. In Nederland zijn inmiddels ook veel torenvalkkasten te vinden, waar een laag turf in gelegd wordt. Dit is naast een kraaiennest, een perfecte broedplek voor de torenvalk. Ondanks dat de torenvalk geen nest maakt, maakt het vrouwtje wel een soort kuiltje waar zij de eieren in zal leggen.

Maar waar heeft de torenvalk dan zijn naam aan te danken? Vroeger broedde de torenvalk daadwerkelijk in torens. Helaas zijn veel van deze torens inmiddels afgesloten en afgedicht om overlast van duiven tegen te gaan. Helaas heeft de torenvalk hier ook nadeel van, maar gelukkig blijkt het een flexibele vogel en is hij inmiddels ook blij met oude kraaiennesten en de door mens gemaakte torenvalkkasten. Deze kasten moeten tenminste 4 meter boven de grond hangen en er moet een open aanvliegroute zijn. In het buitenland bewoont de torenvalk vaak rotsrichels en -spleten.

Voor nu zal het afwachten worden tot het eerste ei gelegd gaat worden. Vol spanning wachten we af. Duurt het nog lang?