Wat gebeurt hier?

Een vliegend ei

Hebben jullie gezien hoe één van de slechtvalkeneieren ineens verdwenen was? Het bleef een poosje onduidelijk waar het gebleven was, maar bij het nakijken van alle camerabeelden werd het raadsel opgelost. Inmiddels hebben jullie dat ook in een filmpje kunnen zien.

Het ei bleef aan de borst van vrouw slechtvalk plakken toen ze even naar buiten ging. En tijdens het vliegen is het waarschijnlijk gevallen. In elk geval kwam het niet meer met haar mee naar binnen.

Hoe kan zoiets gebeuren?

In elk geval heeft de slechtvalk het ei niet expres naar buiten gebracht. Zoiets kunnen vogels nu eenmaal niet bedenken.

Misschien was het ei kapot gegaan en was er wat eiwit aan de buitenkant van de schaal gekomen. Dat is een beetje kleverig, en daardoor kan het dan aan de huid van de vogel blijven plakken.

Het kan ook zijn dat de huid van vrouw slechtvalk door het lange broeden een beetje plakkerig was geworden. Als vogels eieren leggen, krijgen ze een kale plek op hun borst; de “broedplek”. Daar verdwijnen de veren tijdelijk, zodat er zoveel mogelijk warmte aan de eieren kan worden afgegeven.

Hoe dan ook, het ei is weg. Nu maar hopen dat alles met de overgebleven eitjes wél goed gaat!

Koolmees bouwt nest

De koolmees zoekt het hogerop

Hebben jullie gezien dat nu ook de koolmezen begonnen zijn aan het bouwen van een nestje?

Het begon met af en toe een inspectie van de nestkast. Kijken: zou dit een geschikt plekje voor ze zijn? Als ze denken van wel, zie je ze vaak pikken rond het invlieggat. Dat doen ze om andere mezen te laten weten dat dit hún plekje is.

En daarna brengen ze allerlei takjes naar binnen. Die takjes stapelen ze op elkaar. Dat is de basis van het nest. Als het vrouwtje tevreden is over de takkenbasis komt ze met zachter materiaal. Mos bijvoorbeeld. Dat legt ze bovenop de takjes.

Het nest wordt steeds hoger. En steeds zachter. Op het mos legt ze vaak nog zachter materiaal. Een dikke laag veren, wol van schapen, haren van honden en katten, draadjes wol... Als het maar zacht is.

Maar waarom wordt het nest eigenlijk zo hoog? Slechtvalken leggen hun eieren op grind. Uilen op een beetje stro. Maar koolmezen maken er bijna een flat van. Heel zorgvuldig opgebouwd uit verschillende lagen. Als straks het vrouwtje in de nestkast blijft slapen, zie je dat ze bijna helemaal wegzakt in het nest en bijna niet meer te zien is.
En dat is ook precies de bedoeling. Als ze het eerste eitje heeft gelegd, gaat ze nog niet meteen broeden; dat doet ze pas als het legsel compleet is. Het eerste eitje wordt zorvuldig verstopt onder het nestmateriaal – en alle volgende eitjes ook. Dan zijn de eitjes warm en veilig als het vrouwtje overdag op stap is.

Slim hè?

Enne... als jullie koolmeesjes in de buurt zien die nestmateriaal verzamelen, kun je ze helpen door draadjes wol of de haren die je verzamelt als je de hond of kat borstelt buiten te hangen!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Drie min één is...

Dat is raar! We hadden toch duidelijk gezien dat vrouw bosuil drie eieren had gelegd. Maar er zitten maar twee jonge uiltjes onder haar warme veren. Wat is er met het derde ei gebeurd?

Er kan van alles misgaan met een vogeleitje.

Soms is een ei niet bevrucht. Dat wil zeggen: de paring van man en vrouw is niet gelukt. Misschien was het niet het goede tijdstip, misschien zijn de zaadjes van de man niet op de goede plek terecht gekomen... Hoe dan ook: er groeit wel een ei in het vrouwtje, maar in dat ei groeit geen jong vogeltje.

Maar ook bij bevruchte eieren kunnen problemen ontstaan. Als een ei niet goed bebroed wordt – bijvoorbeeld doordat het niet regelmatig wordt gekeerd of als het te veel afkoelt of juist te warm wordt – kan de groei van het embryo stoppen of ontwikkelt het kuiken zich niet goed. Soms heeft de vogelvrouw een kalkgebrek en vormt zich geen harde schaal rond het ei – dat noemen we een windei. Daar kan geen kuiken uitkomen, omdat dat de kalk van de schaal nodig heeft om te groeien. Heel soms – maar heel vaak komt dat niet voor – sneuvelt er een ei doordat een van de ouders er iets te wild mee omgaat. Ook komt het wel voor dat het jong niet genoeg kracht heeft om de eischaal te breken, dan gaat het binnen de eierschaal dood.

Maar wat is er dan precies gebeurd met het derde ei van de bosuilen? De laatste mogelijkheid – dat het uilskuiken de schaal niet kon breken – was het waarschijnlijk niet. Want we hebben het ei niet horen piepen en er zit ook geen gaatje in de schaal. Beschadigingen door pa of ma uil zijn er niet geweest.

Misschien hebben jullie gezien of gelezen dat er af en toe een deukje in een van de eieren is gezien. Dat zou kunnen betekenen dat het een windei was: zo'n ei zonder stevige kalkschaal.Maar helemaal zeker wordt het pas als het ei wordt onderzocht. Dat gaat gebeuren als het ei er nog ligt bij de eerste controle van de jonge uiltjes; dan wordt het meegenomen en goed bekeken.

Trouwens: waarschijnlijk was het niet het derde ei dat is mislukt, maar het eerste. Dat zou ook verklaren dat het zo lang duurde voordat het eerste jong uit het ei kroop: dat het eerste jong niet uit het eerste, maar uit het tweede ei gekomen is.

Ruziënde ijsvogels

Hebben jullie het filmpje van het ijsvogel gezien? Heftig was dat! Maar wat was er nu precies aan de hand?

Als het lente wordt, zoeken alle vogels een partner en een plek om te broeden. Bij ijsvogels gaat dat zo: het mannetje kiest de nestplaats en nodigt dan een vrouwtje uit. Als hij er eentje gekozen heeft, vinden vrouw en man allebei dat dít de plek is waar ze willen nestelen.

Voor de camera verscheen de laatste tijd al regelmatig het paartje dat deze nestplaats heeft uitgekozen.

Maar van de week zaten er ineens twéé vrouwtjes op de tak. Dat het vrouwtjes waren, is te zien door de rode ondersnavel; bij mannetjes is de snavel helemaal zwart.

Twee vrouwtjes in één nest, dat gaat natuurlijk niet. En dan blijkt ineens hoe fel ijsvogels kunnen zijn. De vrouwtjes gaan elkaar te lijf. Al gauw bemoeit ook het mannetje zich met het gevecht en duwt een van de vrouwtjes van de tak. In het water vechten de dames verder – en dat gaat er niet zachtzinnig aan toe! Eén van de vrouwtjes weet nog even de tak te bereiken, maar ze wordt er al snel weer afgeduwd, en dan volgt er nog een watergevecht. Uiteindelijk vertrekt een van de vrouwtjes, waarschijnlijk de indringster. Dat is heel slim van haar, want soms worden die gevechten in het water zó fel, dat een van de ijsvogels verdrinkt. Gelukkig liep het voor de camera goed af!

Nu je dit allemaal weet, is het leuk om het filmpje nog eens te bekijken. Dat kan hier