Binnenkort

Binnenkort

Even voorstellen: pimpelmees

De pimpelmees is, net als de koolmees, een bosvogel die zich heeft aangepast aan de menselijke omgeving. Ook hij broedt graag in nestkasten en komt in de winter dicht bij huis, bungelend aan vetbollen en pindanetjes.

Je kunt pimpelmezen goed herkennen aan hun kenmerkende blauwe ‘petje’, gele borst, smalle, zwarte oogstreep, zwartblauwe kinvlek en blauwachtige vleugels. Mannetjes helderder van kleur dan vrouwtjes en jonge vogels.

Pimpelmezen kunnen zelfs op de dunste twijgjes nog voedsel zoeken. Ze stellen niet veel eisen aan hun leefomgeving en zijn dan ook veel te vinden in tuinen en parken.

Pimpelmees in het kort

Aanwezig: het hele jaar
Voedsel: zaden en vet (indien voorradig) in de winter, eiwitrijk voedsel in het voorjaar en zomer
Aantal: 250.000-400.000 broedparen in Nederland
Broedtijd: eind maart-juli
Aantal eieren: 7-13
Aantal legsels: 1-2
Broedduur: 13-15 dagen
Uitvliegen: 18-21 dagen na uitkomen

Pimpelmees nestkast / Shutterstock Pimpelmees nestkast / Shutterstock

Het nest: boomholtes en nestkasten

In bosrijke gebieden met veel oude loofbomen komt de pimpelmees in de hoogste dichtheden voor, daar broeden zij in boomholtes. Ook in dorpen en steden komt de pimpelmees veel voor in tuinen en parken en broedt daar graag in nestkasten.

Broedt van eind maart tot in juli. Heeft in die periode één tot twee legsels met elk 7-13 eieren. Broedduur: 13-15 dagen. De jongen zitten 18-21 dagen op het nest. Als ze zijn uitgevlogen, worden ze nog zo'n 2-3 weken gevoerd.

Pimpelmezen hebben een gevarieerd menu. In de broedtijd eten ze vooral insecten en hun larven (rupsen), spinnen en andere geleedpotigen. In de winter ook veel zaden.

Naast zaden van onder meer berk, lariks, haagbeuk en Spaanse aak lusten pimpelmezen graag pinda's. Ze zijn dan ook veel te vinden op voedertafels. 's Winters ook in riet, op zoek naar insecten die uit de rietstengels worden gehakt. Foerageert vaak vrij hoog in de boom, in dunne takken en aan (vaak zelfs de dunste) twijgen.

Loatie Dongen / Hans Peeters Loatie Dongen / Hans Peeters

Locatie

De Beleef de Lente webcam staat op het erf in Dongen, waar buitenman en vogelliefhebber Peter samen met zijn vrouw Elly een 2,5 hectare grote erf heeft omgetoverd tot een waar vogelparadijs, een vogelvriendelijk park.

Er hangen ruim vijftig nestkasten in alle soorten en maten. Er groeien zomereiken, coniferen, lijsterbessen, vogelkers, Gelderse roos, hulst en hazelnoot. Ook liggen er twee flinke vijverpartijen. Verder zijn er takkenhopen, hooiruiters en dichte hagen, waar muizen - voedsel voor de uilen - zich graag onder verschuilen. De drie paarden, de schapen en geiten zorgen voor natuurlijke begrazing en trekken de nodige insecten - voedsel van veel vogels - aan.