Veelgestelde vragen Vogelweek

1. De Nationale Vogelweek - Speciale Editie

De Vogelweek is normaal gesproken een week in mei waarin er vooral excursies worden georganiseerd waarbij een excursieleider met een groepje op pad gaat. Dat laatste gaat nu (nog) niet. In deze Vogelweek Speciale Editie hebben we nog steeds een excursieleider die een excursie organiseert, maar dan digitaal.

Het merendeel van de excursies wordt georganiseerd door vrijwilligers van Vogelbescherming Nederland, vogelwerkgroepen en andere (lokale) natuurorganisaties. Zij kennen de vogels in hun eigen gebied als geen ander. En daar profiteert u dus weer van.

Dit betekent dat excursieleiders met kennis van vogels en het gebied voor u routes hebben uitgestippeld, met daarin leuke bezienswaardigheden. U krijgt uitleg over wat er te zien is, waar u op kunt letten. Deze route kunt u vervolgens zelfstandig volgen op een zelfgekozen dag en tijdstip, tussen zaterdag 8 mei t/m zondag 16 mei 2021.

Nadat u een route heeft ingepland kunt u op het betreffende moment de route starten. De route kan pas worden gestart wanneer u dichtbij het startpunt bent (de locatie van uw telefoon moet hiervoor aan staan). Vervolgens kunt u via de lijn op de kaart de route volgen. Wanneer u in de buurt van een bezienswaardigheid komt kunt u deze aanklikken om de informatie te bekijken.

Mijn Vogelweek is in vrij korte tijd ontwikkeld en het is tevens een experiment. Wel hopen we de app vaker in te zetten, ook buiten de Vogelweek. We leren daarom graag van uw ervaringen. Aan het eind van de route kunt u uw feedback aan ons doorgeven. Bedankt!

2. De digitale excursieleider

Nee, de routes zijn te vinden op een zogenaamde web-based app, een website die er uit ziet en gebruikt kan worden als een app. Ga hiervoor naar mijnvogelweek.nl en plaats de webapp op het startscherm van uw mobiel. Let op: voor het volgen van de uitgezette is het belangrijk dat uw locatievoorziening van uw mobiel aanstaat.

U hoeft zich hiervoor niet te registreren, wel vragen we iedereen die een route wil gaan volgen om deze van tevoren in te plannen. Zo willen we voorkomen dat het te druk wordt op bepaalde momenten en er te veel deelnemers tegelijk in het veld lopen.

U kiest voor een dag en een tijdvak. U kunt dit later altijd weer aanpassen. En als u besluit de route toch niet te volgen: meldt u dan weer af, dan komt de plaats weer beschikbaar.

Ergens in dit tijdvak kunt u uw route starten, eindigen kan wanneer u wilt.

Ja, want de route lijkt wel wat op een navigatiesysteem (maar dan zonder stem die aanwijzingen geeft). Op het scherm kunt u de route volgen. Vergeet dus niet om de locatie van uw toestel aan te zetten.

Onderweg krijgt u pop-ups te zien als u een interessant punt nadert. Door middel van tekst, een foto of film- of geluidsfragmenten verteld de digitale excursieleider u iets over de vogels ter plekke en leuke weetjes over het gebied.

Dit jaar bieden we alleen routes aan in gebieden die wat onbekender zijn en ook komen alleen de gebieden in aanmerking waar u elkaar op afstand kunt passeren. Dit om te voorkomen dat er te veel drukte ontstaat in de natuur, en vanuit corona-overwegingen. U kunt ons en elkaar daarbij helpen om de drukte in toom te houden.

Want heeft u in de digitale excursieleider een route gevonden die u wilt volgen? Klik dan op het kalendericoontje bij de betreffende route om deze in te plannen en reserveer zo een dag en een tijdvak. Aan de hand van het aantal ‘reserveringen’ kunnen de tijdsvakken drie kleuren hebben;

• Is deze groen? Het is rustig, er is (nog) geen drukte verwacht,
  • Oranje; er is enige drukte verwacht,
  • Rood; er is grote drukte verwacht, inplannen van dit tijdvak is niet meer mogelijk.

Deze ‘druktemeter’ verschilt per gebied.

Ergens in dit tijdvak start u uw route, u kunt eindigen wanneer u wilt.

Houdt dit ook in de gaten voor uw route nadat u zich heeft aangemeld. Want er kunnen later meer reserveringen worden gedaan. Wilt u bijvoorbeeld alleen een route maken als deze nog op groen staat? Dan kunt u zelf uw keuze wijzigen naar een ander moment. Meldt u dan altijd af voor het eerder gekozen moment zodat deze weer beschikbaar komt. In voorkomende gevallen kan een route geannuleerd worden, dus check de app altijd voordat u van huis gaat.

Het kiezen van een tijdvak is vrijblijvend, maar we hopen op de medewerking van alle geïnteresseerden. Overigens zijn de tijdsvakken meer een indicatie, uiteraard kunt u gerust wat eerder of later starten. Wat vroeger in de ochtend starten of wat langer doorgaan in de avond.

3. En dan, naar buiten!

Met velen trekken we de natuur in. Dit komt de natuur en alles wat er leeft niet altijd ten goede. Aan de andere kant willen we mensen juist ook laten genieten van de natuur. Zolang iedereen rekening houdt met de kwetsbaarheid van de natuur dan kunnen beide goed samengaan.

Houdt daarbij rekening met de deze richtlijnen. En bij twijfel: neem altijd extra afstand, u kunt het natuurlijke gedrag van de vogels dan veel beter bekijken.

Natuurlijk is het belangrijk om hier rekening mee te houden. Het hoort bij een goede voorbereiding. Lees hierover meer

Vogels kijken wordt pas echt een feest met een goede verrekijker. Waar let u op als u een goede kijker wil aanschaffen? Vogelbescherming Nederland heeft inmiddels jarenlange ervaring en helpt graag bij het maken van je keuze.

De Nationale Vogelweek - Speciale Editie vindt plaats van 8 t/m 16 mei 2021. Voor 8 mei zijn alleen de locaties van de route zichtbaar. Met ingang van 8 mei vanaf 7:00u worden de routes geopend en zijn deze in z'n geheel zichtbaar (t/m 16 mei 2021).

Ja. Maar als u de route met plezier heeft volbracht verschijnt op het eindscherm de mogelijkheid om een Tikkie te geven. Hiermee helpt u Vogelbescherming Nederland om onze vogels te beschermen. Want dat is helaas geen vanzelfsprekendheid. Iedere bijdrage – hoe klein ook – is daarom welkom. Dit is echter geen verplichting, uw natuurplezier staat voorop!

Het doel van de Nationale Vogelweek is vooral om beginnende natuur- en vogelliefhebbers leuke routes te bieden. In principe zijn dus alle routes geschikt.

We geven allerlei tips op deze website om u voor te bereiden en tijdens de route krijgt u uitleg over wat u kunt zien. Zo worden de laatst waargenomen soorten in de omgeving getoond in deze app, de kans is groot dat u deze soorten ook tegenkomt.

Natuurlijk zal het best lastig zijn zonder excursieleider. U zult mogelijk niet alles (meteen) herkennen, maar vast een aantal soorten ook wel? Mogelijk loopt er nog wel iemand met een verrekijker rond die de route op dat moment rond en kunt u samen de vogel determineren?

Op www.vogelweek.nl staan allerlei tips voor als je gaat vogels kijken. Kom je een vogel tegen waarvan je de naam niet weet? Veel informatie is te vinden op www.mijnvogelvinder.nl.

Kom je er nog steeds niet uit? En heb je een foto kunnen maken of het geluid opgenomen? Dan helpen we je graag; vogelweek@vogelbescherming.nl.

Fototip: maak een foto met je telefoon door een verrekijker.