tjiftjaf / Leo Tukker Alle berichten

Leo Tukker maakte foto van de maand april

Geplaatst op 8 juni 2018

Hij wandelt vaak in natuurgebied de Zouweboezem en daar zag hij ‘m zitten: de tjiftjaf, in een struikje langs de weg. Een mooie kans om snel een foto te maken.

“Toen ik de tjiftjaf zag, ging hij er zó goed voor zitten dat ik hem wel moest fotograferen. Ik heb op zich niets speciaals met de tjiftjaf, het was gewoon het perfecte moment voor een goede foto. Mijn favoriete vogel is de bijeneter. Iedere keer als ik die zie of hoor, met zijn prachtige kleuren en karakteristieke geluid, is het weer genieten. Ik ben dan ook eerst vogelaar en daarna pas fotograaf. Fotograferen deed ik altijd al en op een gegeven moment ben ik ook vogels gaan fotograferen. Maar ik zou mezelf niet fanatiek noemen. Ik hoef niet per se bijzondere vogelsoorten te fotograferen en kan net zo goed genieten van een algemene soort.

Als er een bijzondere vogelsoort bij mij in de buurt is, wil ik wel gaan kijken, maar ik ga het liefst naar een bepaald gebied. Alleen met mooi weer overigens, ik zou mezelf een mooi-weer-fotograaf willen noemen! Als ik vogels kan fotograferen is dat mooi meegenomen, maar ook het fotograferen van andere dieren, planten, paddenstoelen en mooie landschappen vind ik leuk. Er is altijd wel iets te zien.

Leo Tukker Leo Tukker Leo Tukker

Mijn meest bijzondere ervaring met het fotograferen van vogels is vrij recent. Eind april ben ik met een bevriende fotograaf naar het Kerkinimeer in Griekenland gegaan. Iedere ochtend reden we langs een irrigatiekanaal waar om de paar meter een grote karekiet zat te zingen en we ook regelmatig woudaapjes konden fotograferen. Met prachtig ochtendlicht was dit heerlijk fotograferen. We hebben toen ook een boottocht gemaakt over het meer, waarbij we dicht langs kolonies van kroeskop- en roze pelikanen, aalscholvers en allerlei reigers voeren. Tijdens die tocht was er geen zuchtje wind en hadden we mooi avondlicht. Prachtig!

Bij het plannen van onze vakanties probeer ik dan ook altijd naar een gebied te gaan waar veel vogels voorkomen. Meestal gaan we in het voorjaar en we zijn al meerdere keren naar het vogelrijke eiland Lesbos geweest. Dit is een beetje ons tweede huis geworden.

De tip die ik andere vogelfotografen zou mee willen geven is om vooral te zorgen dat je plezier hebt in het fotograferen. Wees realistisch en houd rekening met de apparatuur die je hebt en de tijd die je in het fotograferen kunt steken. Kijk ook naar foto’s van andere fotografen of zoek contact met hen en kijk mee hoe zij werken. Daar heb ik zelf veel van geleerd.”

Nationale Kijkerweek

Begin het buitenseizoen goed! Tijdens de Nationale Kijkerweek krijg je op alle optiek van ons eigen merk 10% korting. Leden van Vogelbescherming krijgen korting bovenop de ledenkorting. Hét moment om een verrekijker aan te schaffen.

Bekijk de aanbiedingen