Rotganzen / Shutterstock Alle berichten
Rotganzen / Shutterstock Ellis Samsom

Door Ellis Samsom
Medewerker Vogelbescherming

“Geef de leden een sterke stem in de vereniging”

Geplaatst op 24 april 2024

Leden van Vogelbescherming kunnen dit voorjaar van 16 april tot 15 mei hun vertegenwoordiger in de Ledenraad kiezen. We vroegen huidige Ledenraadsleden waarom zij zich op deze manier inzetten voor Vogelbescherming en waarom jouw stem belangrijk is. Deze keer Johan Mooij.

Elke lente kunnen de leden van Vogelbescherming hun vertegenwoordigers kiezen in de Ledenraad. Herkiesbare leden kunnen herkozen worden en nieuwe leden gekozen.
Ben je lid? Dan kun je hier stemmen. Met jouw stem geef je de Ledenraad mandaat om je te vertegenwoordigen.

Johan Mooij Johan Mooij

Even voorstellen:

• Naam: Johan Mooij

• In de Ledenraad sinds: 2017

• Beroep: Gepromoveerde Bioloog, sinds 2017 gepensioneerd

Waarom zet jij je in voor de bescherming vogels?

“Ik kom uit een familie van vogelaars en werd al als kind meegenomen ‘vogels kijken’. Als 6-jarige wilde ik al bioloog worden en kreeg met 8 jaar een gebruikte verrekijker, waarmee ik samen met een vriend ‘het veld’ in ging om vogels te kijken, nesten te zoeken. In de jaren 60 van de vorige eeuw werd ik lid van Vogelbescherming en ben sinds meer dan 40 jaar watervogelteller. Vogels laten me gewoon niet los!”

Wat is jouw mooiste vogelervaring (en waarom)?

“Ik heb meer dan 40 jaar onderzoek aan ganzen gedaan, in verschillende Europese wintergebieden, op de trek en in de arctische broedgebieden. Tezamen met enkele collega’s hebben we over onze ervaringen een boek geschreven, dat 2022 verschenen is. Elke herfst verheug ik me weer als ik de eerste arctische gans hoor roepen. Maar de mooiste ervaring was, een gans in het Siberische broedgebied te ringen en dezelfde vogel enige maanden later, duizenden kilometer verderop, in het West-Europese wintergebied terug te zien. Een bijzonder gevoel.”

Wat spreekt jou aan in de Ledenraad van Vogelbescherming?

“Ik ben mijn beroepsleven lang in verschillende posities in de natuurbescherming actief geweest. Nu ben ik met pensioen en wil mijn ervaring en kennis ook na mijn beroepsleven voor de bescherming van de natuur ter beschikking stellen. In de Ledenraad hoor ik wat tegenwoordig op het gebied van natuurbescherming zo loopt, met de mogelijkheid de professionals van Vogelbescherming te helpen, dat het eventueel nog beter loopt.”

Waarom zouden leden volgens jou moeten stemmen voor kandidaten in de Ledenraad?

“Door het betalen van de jaarlijkse contributie is men lid, maar door het deelnemen aan de ledenraadsverkiezingen, tonen de leden hun interesse in de vereniging en legitimeren de activiteiten van het management en medewerkers. Daarom mijn oproep aan alle leden: ga stemmen en geef de vrijwilligers van de ledenraad een sterk mandaat, om de leden in de vereniging een sterke stem te geven. Bij voorbaat bedankt voor de - kleine - moeite.”

Vrijwilliger worden

Word je ook vrijwilliger? Vogels en natuur beschermen? Met z'n allen komen we verder! We zoeken allerlei soorten vrijwilligers.

Help mee

Vogels in natuurgebieden

De parels van de Nederlandse vogelnatuur zijn de kust en de waterrijke gebieden. Voor miljoenen vogels zijn deze plekken - Waddenzee, Zuidwestelijke Delta en het IJsselmeergebied - van wezenlijk belang.