Spring naar content

stadsbiotoop / Hanna HirschGemeenten & bouwers

Het stedelijk landschap is zeer gevarieerd en verandert voortdurend. Door renovatie, sloop, nieuwbouw en stadsuitbreiding past de mens de stad aan veranderende wensen en mogelijkheden aan. Hierdoor krijgt ook het leefgebied van de stedelijke flora en fauna een ander aanzien. Soms ten gunste van een soort, maar meestal niet in het voordeel van typische stadsbewoners. De stad is echter wel bij uitstek een plek waar mensen en vogels elkaar kunnen ontmoeten.

Veel mensen ervaren die ontmoeting als plezierig. Genoeg reden dus, om de mogelijkheid ervoor te bieden! Natuur in de stad is van groot belang voor een prettige leefomgeving, zowel voor vogels als voor mensen. Daarom richt Vogelbescherming zich met haar informatievoorziening op alle belanghebbenden binnen de stad, denkende aan bestuurders, bouwers, bedrijven en bewoners. Alle keuzes van mensen, op hoog bestuursniveau via de ruimtelijke ordening of op het niveau van de individuele bewoner, bepalen uiteindelijk wat de stad als leefomgeving aan vogels te bieden heeft.

Simpele maatregelen

Vogelbescherming Nederland heeft een aantal handige tools die meer inzicht bieden in de mogelijkheden voor vogel- en natuurvriendelijke maatregelen binnen de bebouwde kom. Zo is er het Stadsvogelboek met allerhande praktische informatie en kan men bij bouw- of renovatieprojecten gebruik maken van de handige Checklist. Ook kan er door middel van de organisatie van een expertmeeting advies op maat geleverd worden over de omgang met vogels en natuur bij stadsinrichting. Leuke voorbeelden uit de praktijk zijn onder andere terug te vinden in de brochures van Beste Buren.

Veel gemeenten, bouwers, coöperaties en bedrijven zijn voortvarend bezig met het groen inrichten en beheren van het stedelijk gebied en kunnen als voorbeeld dienen voor anderen.

Regeling tijdelijke natuur

Alkmaar heeft vleugels

In Alkmaar zijn vogels vanzelfsprekend. De stad herbergt zo’n 78 soorten broedvogels, maar ook doortrekkers en overwinteraars weten zich in de gemeente gewaarborgd van voedsel en veiligheid. Die vogelrijkdom kwam Alkmaar niet zomaar aanwaaien. Een uiterst actieve vogelwerkgroep en gemeente liggen er aan ten grondslag. Samen werken ze doorlopend aan kleine en grote ecologische projecten. En uiteraard betrekt men daar weer anderen bij, zoals bewoners, bedrijven, scholen en woningbouwcorporaties.

In 2009 -na 25 jaar aaneengesloten vogelonderzoek- hebben de Vogelwerkgroep en de gemeente samen een jubileumboek uitgegeven: ‘Alkmaar heeft vleugels’. Een prachtboek voor de Alkmaarders, met een overzicht van de ‘stedelijke’ natuur en de vogelrijkdom van de stad. Maar ook met een scala aan tips wat je als bewoner of bedrijf zelf voor vogels kunt doen.

Investeren in Milieu