Spring naar content

Landelijk Gebied

De landbouw is beeldbepalend voor het Nederlandse Landschap. Daarnaast vertegenwoordigt het platteland van oudsher belangrijke natuurwaarden. De karakteristieke vogelbevolking van weiden en akkers staat al jaren onder grote druk. Vogelbescherming geeft daar hoge prioriteit aan.

Karakteristieke vogelsoorten

Ongeveer 70% van ons landoppervlak heeft een agrarische bestemming. Daarmee is de landbouw
beeldbepalend voor het grootste deel van het Nederlandse landschap. Het landelijk gebied is van oudsher domein van karakteristieke vogelsoorten als grutto, kievit, patrijs, veldleeuwerik, steenuil en boerenzwaluw.

Drastische achteruitgang

De kwaliteit van het boerenland voor flora en fauna is de afgelopen 50 jaar drastisch achteruit gegaan.
Illustratief daarvoor is dat maar liefst 47 van de 78 soorten van de Rode Lijst afhankelijk zijn van het landelijk gebied. Voor Vogelbescherming staan naast de weidevogels en ganzen ook akkervogels en vogels van kleinschalige cultuurlandschappen nadrukkelijk op de agenda.

Thema's

Binnen het programma ‘Landelijk gebied' werkt Vogelbescherming aan verschillende onderdelen
of thema's, die in onderlinge samenhang het leefgebied van veel Rode Lijstsoorten moet verbeteren.

Als thema's zijn te onderscheiden:

Europees landbouwbeleid

Vogelbescherming richt de activiteiten soms op de bescherming van één specifieke soort, zoals de kwartelkoning. Maar steeds meer werkt Vogelbescherming aan maatregelen om een leefgebied als geheel te verbeteren, vaak wel met één soort als symbool. Beleidsbeïnvloeding speelt bij dit deel van ons werk een grote rol. Want het is op de niveaus van provincie, Rijk en Europese Unie dat beslissingen worden genomen over zaken als agrarisch natuurbeheer, voedselproductie, braaklegging en plattelandsontwikkeling. Omdat de landbouwpolitiek vanuit de Europese Unie zoveel landen raakt, is dit ook een thema waarbij Europese BirdLife-partners zich gezamenlijk laten gelden.

Download rapporten