Alle berichten

Meer vogelvriendelijke tuinen dankzij Tuinvogelconsulenten

Geplaatst op 14 april 2016

Tuinvogelconsulenten van Vogelbescherming geven persoonlijk advies op maat over hoe een tuin of schoolplein vogelvriendelijk gemaakt kan worden. Zo zorgen we voor groenere wijken en vogelrijke tuinen. Mensen en vogels profiteren van een betere leefomgeving. Een nieuwe lichting Tuinvogelconsulenten treedt binnenkort aan.

‘Class of 2016’

Binnenkort voltooien 25 nieuwe vrijwillige Tuinvogelconsulenten hun Vogelbescherming-opleiding. Vanaf dat moment staan 120 Tuinvogelconsulenten klaar en kan iedereen in Nederland een advies voor een rijkere vogeltuin opvragen.

Tuinen zijn voor mensen én vogels erg belangrijk. Met een natuurvriendelijke tuin in de stad draag je bij aan minder stedelijke hitte en betere afwatering. Maar het is natuurlijk vooral ook een feest om vogels in de tuin te hebben, niet in de laatste plaats voor kinderen. Maar hoe krijg je ze in je tuin? Vogelbescherming beantwoordt er via het Servicecentrum veel vragen over en met een gratis magazine in een gigantische oplage geven we praktische tips.

Vogelbescherming heeft de afgelopen jaren met succes ook een actief en groeiend netwerk opgezet van Tuinvogelconsulenten. Zij geven een persoonlijk advies op maat waarmee je je eigen tuin zonder veel moeite tot een vogeloase kunt omtoveren.

Door heel Nederland actief

De vrijwillige tuinvogelconsulenten zijn door heel Nederland actief en kunnen op verzoek een advies op maat geven om een tuin interessanter voor vogels te maken. Iets wat ook kan bij kleine stadstuinen of balkons. Daarvoor komen zij langs om persoonlijke wensen te inventariseren en de tuin en omgeving te bekijken. Op basis hiervan wordt een advies opgesteld en per mail toegestuurd.

Kijken door de ogen van een vogel

Een goed tuinadvies geven is niet altijd eenvoudig. Tuinvogelconsulenten krijgen daarom van Vogelbescherming een korte opleiding om advies te kunnen geven over beplanting en inrichting van tuinen. Ze leren door de ogen van een vogel naar uw tuin te kijken. Is er genoeg voedsel (insecten, zaden, wormen, bessen of andere voedselbronnen), veiligheid (zoals struiken of een boom om in weg te duiken) en nestgelegenheid (van dichte stekelstruik tot nestkast)? En welke planten, bomen en struiken passen nou net in uw tuin? Zowel qua sfeer, bodemgesteldheid als hoeveelheid zon.

Tuinvogelconsulenten gebruiken daarvoor een professionele waaier die Vogelbescherming heeft ontwikkeld waarin alle bij vogels populaire bloemen, planten en struiken in een oogopslag te zien zijn. Zo kan er voor iedere tuin in samenspraak met de bewoner een advies geschreven worden, waardoor in de toekomst verrassend veel verschillende vogelsoorten zich zullen laten zien in jouw tuin.

Daarom is Vogelbescherming opgetogen dat we binnenkort maar liefst 120 tuinvogelconsulenten klaar hebben staan die door heel Nederland advies kunnen geven. Daar worden vogels én mensen blij van.