Spring naar content

Piciformes
Familie
Spechten (Picidae)
Status
Jaarvogel. Vrij schaarse broedvogel; standvogel.
Rode Lijst
Ja

Informatie

Groene spechten zijn standvogels van open loofbossen, hoogstamboomgaarden, parken en oude houtsingels. Als broedplaats verkiest de soort meestal een zelfgehakt hol in een oude loofboom. Het voedsel bestaat uit grote mieren (vooral rode bosmieren) en wordt meestal op de grond verzameld. De lachende roep valt vaak eerder op dan de vogel zelf, maar wie eens een groene specht tekeer heeft zien gaan op een mierenhoop zal dit niet snel vergeten!

Algemeen

Overige namen
Green Woodpecker , Picus viridis
Orde
Piciformes
Familie
Spechten (Picidae)
Status
Jaarvogel. Vrij schaarse broedvogel; standvogel.
Europese verspreiding
De groene specht komt voor in boreale, atlantische en mediterrane bossen en parkachtige landschappen in geheel Europa. In meer arctische streken ontbreekt de groene specht; het habitat komt hier immers niet voor.

Leefomgeving en voedsel

Biotoop
Bos, park en tuin
Voedsel- en broedbiotoop
Gevarieerde, open bossen met veel oude loofbomen, waarin de groene specht een nest maakt. Het voedsel zoekt de groene specht hoofdzakelijk op de grond.
insecten

Broedperiode
maart-juni
Koloniebroeder
Nee
Aantal legsels
Aantal eieren
4-6

Vogelgids

Zoek een vogelsoort.

Vogels+ magazine gratis op uw tablet

Vogels+ is het magazine van de Vogelbescherming voor vogelaars. Download de gratis app Vogelbescherming in Google Play of App Store.

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor Vogels Digitaal en ontvang elke maand nieuws over vogels en vogelbescherming, met tuintips en leuke weetjes.