Spring naar content

Zomervogel. (Zeer) talrijke broedvogel; doortrekker in groot aantal
Rode Lijst
Nee

Informatie

De kleine karekiet is een echte moerasbewoner. De markante, krassende zang (met altijd een 'karre-karre-kiet-kiet-kiet' achtige strofe) maakt vrijwel elke natte ruigte en ieder rietland compleet. De voorkeur van deze onopvallende bruine vogel gaat uit naar rietlanden, welke met de stengels in ondiep water staan. Kleine karekieten zoeken naar voedsel in natte ruigten, waar ze grote aantallen insecten verorberen. In goede broedgebieden, zoals de laagveenmoerassen in Nederland, kunnen kleine karekieten in kolonies broeden.

Algemeen

Overige namen
Reed Warbler , Acrocephalus scirpaceus
Orde
Passeriformes
Familie
Zangers (Sylviidae)
Status
Zomervogel. (Zeer) talrijke broedvogel; doortrekker in groot aantal
Europese verspreiding
In vrijwel alle laaglandgebieden van Europa komt de kleine karekiet voor: van Zuid-Scandinaviƫ tot in het Middellandse-Zeegebied. De rivier Wolga vormt ruwweg de oostgrens van het verspreidingsgebied.

Leefomgeving en voedsel

Biotoop
Moeras, plassen, rietland en ruigte
Voedsel- en broedbiotoop
De kleine karekiet heeft een voorkeur voor uitgestrekte rietmoerassen en rietkragen langs plassen en vaarten. Het nest wordt voornamelijk door het vrouwtje gebouwd. Ze weeft een diepe komvormig nest tussen rietstengels.
Insecten

Koloniebroeder
In goede broedgebieden semi-koloniekbroeder
Aantal legsels
EĆ©n, soms 2 legsels per jaar
Aantal eieren
4, soms 3-6

Trekroute
Kleine karekieten trekken in Zuidwestelijke richting, over Frankrijk en het Iberisch Schiereiland, naar Afrika.
Overwinteringsgebied
Tropisch Afrika

Vogelgids

Zoek een vogelsoort.

Vogels+ magazine gratis op uw tablet

Vogels+ is het magazine van de Vogelbescherming voor vogelaars. Download de gratis app Vogelbescherming in Google Play of App Store.

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor Vogels Digitaal en ontvang elke maand nieuws over vogels en vogelbescherming, met tuintips en leuke weetjes.