X

Uw mening over onze website.

Wat vindt u van deze website? We willen het graag weten, want dan kunnen we onze website verbeteren. Wilt u aan het einde van uw website-bezoek een vragenlijst invullen? Dat duurt zo'n 5 minuten.

Doet u mee? De link naar de vragenlijst verschijnt dan in het oranje bovenaan de website. Alvast hartelijk dank!

Ja, ik doe mee Nee, ik doe niet mee

Kleine karekiet

Overige namen
Reed Warbler, Acrocephalus scirpaceus
Orde
Passeriformes
Familie
Zangers (Sylviidae)
Status
Zomervogel. (Zeer) talrijke broedvogel; doortrekker in groot aantal
Rode Lijst
Nee

Informatie

De kleine karekiet is een echte moerasbewoner. De markante, krassende zang (met altijd een 'karre-karre-kiet-kiet-kiet' achtige strofe) maakt vrijwel elke natte ruigte en ieder rietland compleet. De voorkeur van deze onopvallende bruine vogel gaat uit naar rietlanden, welke met de stengels in ondiep water staan. Kleine karekieten zoeken naar voedsel in natte ruigten, waar ze grote aantallen insecten verorberen. In goede broedgebieden, zoals de laagveenmoerassen in Nederland, kunnen kleine karekieten in kolonies broeden.

Algemeen

Overige namen
Reed Warbler , Acrocephalus scirpaceus
Orde
Passeriformes
Familie
Zangers (Sylviidae)
Status
Zomervogel. (Zeer) talrijke broedvogel; doortrekker in groot aantal
Europese verspreiding
In vrijwel alle laaglandgebieden van Europa komt de kleine karekiet voor: van Zuid-Scandinaviƫ tot in het Middellandse-Zeegebied. De rivier Wolga vormt ruwweg de oostgrens van het verspreidingsgebied.

Leefomgeving en voedsel

Biotoop
Moeras, plassen, rietland en ruigte
Voedsel- en broedbiotoop
De kleine karekiet heeft een voorkeur voor uitgestrekte rietmoerassen en rietkragen langs plassen en vaarten. Het nest wordt voornamelijk door het vrouwtje gebouwd. Ze weeft een diepe komvormig nest tussen rietstengels.
Insecten

Koloniebroeder
In goede broedgebieden semi-koloniekbroeder
Aantal legsels
EĆ©n, soms 2 legsels per jaar
Aantal eieren
4, soms 3-6

Trekroute
Kleine karekieten trekken in Zuidwestelijke richting, over Frankrijk en het Iberisch Schiereiland, naar Afrika.
Overwinteringsgebied