Uitgevlogen

Geen broedsel

Paaseieren?

Wim van Nee, STORK | zaterdag 30 maart 2024 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 48x

Het voorjaar is voluit begonnen. De rietganzen zijn vertrokken en ’s morgens vroeg trakteren de vogels ons op een prachtig voorjaarsconcert. Je hoort overal het eenvoudige zomerse liedje van de tjiftjaf en ’s avonds klinkt het genoeglijke knorren van de bruine kikkers.
Tjiftjaf

Warm welkom?

Ooievaars zijn terug uit de overwinteringsgebieden. Het meest ervaren zijn zij die de reis al vaker hebben ondernomen. Feilloos zijn ze teruggekeerd op hun bekende nest. Indringers worden vakkundig verjaagd. Voor de jongere ooievaars is het spannender. Ze moeten voor het eerst op zoek naar een eigen nestplek.

Toch is niet iedereen blij met de terugkeer. Ooievaars zijn nu eenmaal cultuurvolgers. Ze zoeken de nabijheid van menselijke activiteiten op en bouwen soms nesten op plekken die niet heel handig zijn. Tenminste, vanuit menselijke optiek. Voor de ooievaars is het alleen maar praktisch, zo’n platte schoorsteen of spoorwegportaal.

Nijetrijne

Een verandering op een nest is zo gebeurd, een andere partner is zo geregeld. Als je niet op de ringen let, dan heb je het misschien niet eens in de gaten. Het nest blijft de belangrijkste verbindende schakel in een ooievaarshuwelijk en ooievaars wisselen vaak gemakkelijker van partner dan van nest.
Op het nest is weer genoeg te beleven. Er wordt af en aan gevlogen met bouwmateriaal, er wordt geklepperd en gepaard. Het gedoe met andere ooievaars is iets op de achtergrond geraakt.
Op meerdere plekken in het land zijn de eieren gelegd en wordt gebroed. De broedtijd is echt begonnen, alleen nog even niet in Nijetrijne. Dat kan te maken hebben met het nieuwe vrouwtje.
Maar wie weet: Paaseieren? Of worden het eigenlijk toch ma's eieren?

Winter

In de winter waren er ook ooievaars in ons land. De Wintertelling heeft weer mooie informatie opgeleverd.
Voor het vijfde jaar op rij ligt het aantal getelde overwinterende ooievaars rond de 1000. Er wordt wel gezegd, dat er in de winter steeds meer ooievaars in Nederland zouden blijven, maar dat is dus niet het geval. Het stabiliseert, terwijl het aantal broedparen de afgelopen vijf jaar juist wel is toegenomen. En dat levert de mooie conclusie op, dat er steeds meer ooievaars op trek gaan.

Wil je meer lezen over de Wintertelling, ga dan naar de website van Stork, www.ooievaars.eu