Uitgevlogen

Geen broedsel

Eigenwijze koolmezen

Jennifer Romeijn | zaterdag 4 mei 2024 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 88x

Daar zijn we weer, de koolmezencamera van Beleef de Lente is (eindelijk) aan! Maar… er liggen al eieren in deze nestkast! Wat hebben we gemist?

Wat zijn die koolmezen toch eigenwijs. De nestkast die we oorspronkelijk in de gaten hielden, vinden ze dit jaar blijkbaar niet interessant genoeg. Meer dan een sporadische slaper was er helaas niet te zien. Maar niet getreurd, want er is een andere nestkast gevonden waarin we een koolmezennest kunnen volgen. Deze nestkast is door meneer en mevrouw koolmees al helemaal voorzien van lekker warm en zacht nestmateriaal en vrouw koolmees is zelfs al aan het broeden.

Wat weten we over dit nestje?

De nestkast die we dit jaar volgen hangt bij een schuur in tuin de Eeserhoek, op de grens van Friesland, Overijssel en Drenthe. In deze tuin hebben Eva en Claus een paardenweide omgetoverd tot een gevarieerde, ecologisch verantwoorde tuin, met veel verschillende soorten bloemen, struiken en bomen. Een paradijs voor vogels, de koolmezen weten wel welke nestkast ze kiezen ;)

Vrouw koolmees is aan het broeden op vier eieren, en van wat we op onze beelden kunnen terugvinden lagen die vier eieren er op 26 april al. We denken dat ze op 26 april ook met broeden is begonnen, maar dit blijft natuurlijk gokken! Vier eieren is een redelijk klein legsel voor een koolmees, maar niet heel ongebruikelijk.

En nu?

Nu vrouw koolmees aan het broeden is geslagen, zal ze de komende periode veel op het nest te zien zijn. De eieren warm houden, vaak draaien… In dit clipje kun je er een stukje van meekijken.

Hopelijk gaan we dit jaar een mooi koolmezennestje groot zien worden!

De nestkast met de twee bewoners