Roodborst / Pixabay Alle berichten

Een bloeiend voorjaar begint in de herfst

Geplaatst op 1 oktober 2021

De zomer is tamelijk geruisloos overgegaan in de herfst. Binnen afzienbare tijd verliezen bomen hun blad en verdwijnt langzaam maar zeker het groen uit het straatbeeld. Daarmee groeit snel het verlangen naar een frisse, kleurrijke tuin in de lente. Mooi: u kunt nú al wat doen om in het voorjaar ook daadwerkelijk een fraaie tuin te hebben.

Een vooruitziende blik is dus vereist voor een mooie lentetuin! Want hoewel we nog een krap half jaar verwijderd zijn van het voorjaar, is het zaak om nú met de eerste verrichtingen in de tuin te beginnen. Veel bloembollen mogen bijvoorbeeld de grond in, zodat ze na de winter in vol ornaat op kunnen komen. Bloemen als narcissen, tulpen en hyacinten, maar ook krokussen, blauwe druifjes en sneeuwklokjes. Als de bollen van deze voorjaarsbloeiers nu de grond ingaan, kunnen ze nog wortels vormen voor de eerste nachtvorst. Een beetje vorst kunnen ze vervolgens wel aan. Sterker nog, de kou is ook nodig om het kiemproces te laten starten.

Bloembollen planten / Shutterstock Bloembollen planten / Shutterstock

Najaar: het vergeten plantseizoen

In de tuinsector ligt de afgelopen 30 jaar de focus op planten in het voorjaar. We zouden bijna vergeten dat er eigenlijk een nóg betere periode is om aan te planten: het najaar. Het grootste verschil tussen het voor- en najaar is het weer. In het najaar is de bodem nog warm van de zomer en is het minder vaak langdurig droog dan in het voorjaar. Dat is gunstig voor alles dat in het najaar wordt geplant. Vaste planten, bomen, struiken, haagplanten en bollen hebben na het aanplanten de tijd om te groeien en alvast nieuwe wortels te maken voor ze in winterrust gaan.

In het najaar is er dan ook veel aanbod van planten en bomen met kluit. Vaak zijn deze ook goedkoper dan planten in pot. Het belangrijkste is nog wel dat iedereen die in het najaar in de tuin aan de slag gaat, in het vroege voorjaar al kan genieten van een mooie en levendige tuin. En dat is niet alleen fijn voor mensen, maar ook vogels, insecten en heel veel andere dieren die genieten van een groene leefomgeving.

Najaarsactie

Ga ook aan de slag in de tuin! Tuinbezitters krijgen bij de tuincentra de hele maand oktober tips om dit najaar actief aan de slag te gaan in de tuin. En op www.vergetenseizoen.nl vindt u 31 tuintips voor de herfst, alle tuinevenementen in het najaar, vlogs, een gratis Toolkit en nog veel meer!

Egel / Pixabay Egel / Pixabay

Dieren profiteren!

Sowieso is het natuurlijk goed om rekening te houden met de fauna wanneer u aan de slag gaat met het opfleuren van de tuin. Een tuin met veel verschillende soorten, trekt immers een even divers ‘publiek’. Bloemrijke planten trekken vliegende insecten als bijen en vlinders. Wormen kunnen afgevallen blaadjes (blaas ze dus niet weg!) composteren. Datzelfde geldt bijvoorbeeld voor pissebedden, waarvoor een hoopje takken een prima onderkomen biedt. Samen vormen deze dieren weer een prima voedingsbron voor roofkevers, egels, vogels etc. Ook zaden en bessen zijn niet te versmaden voor vele dieren. Nog los van de schuilplekken die de juiste struiken kunnen bieden. Kortom; de juiste investering in de tuin in de herfst, vormt de basis voor een zoemend en zingend voorjaar.

Insect en vlinder / Pixabay Insect en vlinder / Pixabay

Mijn Vogeltuin

Wanneer u weet welke vogels er in uw buurt voorkomen, kunt u nóg gerichter met de tuin aan de slag gaan. En dan biedt www.mijnvogeltuin.nl soelaas. Aan de hand van uw postcode zie u hier welke vogels u in de buurt mag verwachten én wat u voor ze kunt doen. Ook voor vleermuizen en vlinders zijn er tips te vinden. Kortom; dat biedt een mooie basis voor een vogelparadijs!

Tuinadvies nodig?

Aan de hand van eigen kennis, internet of een plantenencyclopedie kunt u al een eind komen bij het natuurlijk inrichten van de tuin. Toch is een beetje hulp of een extra blik soms zeer welkom. Vraag dan een professioneel en persoonlijk tuinadvies van één van de tuinvogelconsulenten van Vogelbescherming!

Ook ’n vogelvriendelijke tuin?

De Tuinvogelconsulenten van Vogelbescherming adviseren tegen een klein bedrag (leden krijgen korting) hoe je tuin vogelvriendelijk kan worden ingericht. Zelfs op het kleinste lapje is er van alles mogelijk.

Vind een tuinvogelconsulent in de buurt