Veelgestelde vragen

Tuinvogels tellen

Een telling duurt een half uurtje. Kijk voor alle spelregels op Hoe werkt het

Nee, je mag mannetjes en vrouwtjes gewoon in hetzelfde vakje doorgeven. Dus: heb je twee vrouwtjes huismussen gezien en één mannetje, dan geef je door: drie huismussen.

Mag ik de vogels in de boom voor mijn balkon meetellen? Mogen vogels in het gemeenteperkje naast mijn tuin ook meetellen? Als vogels op de grens van mijn tuin en de buren zitten, mag ik ze dan meetellen?

Formeel mag je alleen de vogels op uw balkon of in uw tuin meetellen. Vogelbescherming kan niet voor iedere individuele situatie adviseren wat je wel en niet mag meetellen omdat iedere tuin of balkon anders is. Gebruik vooral je eigen gezond verstand!

De volgende overwegingen zijn daarbij belangrijk:

• Hoe groot is de kans dat ook iemand anders dezelfde vogels telt? Hoe groter die kans, hoe terughoudender je moet zijn om de vogels mee te tellen.
  • Geeft je telling een realistisch beeld van je tuin of balkon? Bedenk daarbij dat het bij de Tuinvogeltelling niet per se gaat om een compleet beeld van alle vogels, maar om een realistische steekproef van vogels in de tuin en op het balkon.

De Nationale Tuinvogeltelling is bedoeld om in kaart te brengen hoe vogels in de winter gebruik maken van onze tuinen en balkons. In de database met telresultaten worden de door jou getelde vogels gekoppeld aan de combinatie van postcode en huisnummer.

Daarom is het belangrijk dat je telt op een Nederlands adres met een geldige postcode en huisnummer. In het telformulier kun je aangeven of het adres waarop je geteld heeft je woonadres is of een ander adres (bijvoorbeeld van je school).

Zelfs als je weinig of zelfs geen vogels gezien heeft, is het belangrijk om je telling aan ons door te geven. Voor een representatief beeld zijn ook deze tellingen van belang!

Nee, je mag alleen maar doorgeven wat je in dat half uur écht gezien heeft.

Een handige tip om te zorgen dat 'jouw' merel (of roodborst, of grote bonte specht, of welke soort dan ook) wel meegeteld wordt: start je tel-half-uurtje pas als jouw merel zich heeft laten zien.

Een telling die eenmaal ingestuurd is, kun je niet corrigeren. Maar geen nood: bij de Nationale Tuinvogeltelling komen zoveel tellingen binnen dat een enkel foutje niet zo erg is voor de uiteindelijke uitslag.

Vergeten om een vogel door te geven? Je kunt deze vogel alsnog insturen. Stuur dan alleen de vogel die je bent vergeten in met een nieuwe telling. Stuur niet jouw hele telling opnieuw in; dit zorgt namelijk voor dubbeltellingen.

Nee, overvliegende vogels mogen niet geteld worden. Het gaat er bij deze telling om dat je de vogels telt die in je tuin zitten.

Tel in het halfuur dat je telt per vogelsoort het hoogste aantal vogels dat je tegelijkertijd ziet. Tel deze niet bij elkaar op om dubbeltelling te voorkomen. Kijk ook op: Video: Tuinvogeltelling: Hoe werkt het?

Ja dit mag, tel de aantallen die je van een vogelsoort tegelijkertijd ziet, niet bij elkaar op maar noteer het maximumaantal dat je dat halfuur hebt geteld.

Resultaten bekijken

Deze e-mail kan helaas niet opnieuw gestuurd worden. Je kunt de actuele resultaten in je gemeente of 4-cijferige postcode live en na afloop van de telling volgen op de resultatenpagina.

Tuinvogels tellen voor scholen

Ja, dat kan. Vrijdag 28 januari 2022 is 'scholenteldag'. Je kunt voorafgaand aan de Tuinvogeltelling vogels tellen op een dag en tijdstip dat je het beste schikt.

Je kunt (net als alle andere deelnemers) vanaf vrijdag je telling insturen. Het is leuk om op vrijdag met je groep de telling in te sturen, omdat je direct een bevestiging van je telling krijgt per e-mail. Je leerlingen kunnen hun resultaten daarmee ook op de kaart met alle telresultaten terugvinden. Zo zien je leerlingen meteen hoe hun telling zich verhoudt tot alle andere tellingen.

Telling invoeren

Je kunt je persoonlijke telgegevens invoeren via MijnTuinvogeltelling, een web-app voor de mobiele telefoon. Je hoeft deze web-app niet te downloaden.

Zet de app via mijntuinvogeltelling.nl op het bureaublad van je toestel en je kunt er zo mee aan de slag! De app heeft geen invloed op de opslagcapaciteit van je mobiel. Zorg wel dat je de meest recente versie van je mobiele besturingssysteem hebt geïnstalleerd.

De app maakt het tellen via mobiele telefoons makkelijker, maar je kunt de app ook via je 'gewone' computer, laptop, iPad of tablet gebruiken.

MijnTuinvogeltelling is een web-app voor de mobiele telefoon, je hoeft de web-app niet te downloaden. Zet de app op het bureaublad van je toestel en je kunt er zo mee aan de slag! De app heeft geen invloed op de opslagcapaciteit van je mobiel. De app maakt het tellen via mobiele telefoons makkelijker, maar je kunt uiteraard ook via je 'gewone' computer (blijven) tellen. Open de app op je mobiel via mijntuinvogeltelling.nl

Lees hier de uitgebreide instructies

De voordelen van deze nieuwe web-app:

• Een leuke quiz om je kennis over het herkennen van vogels te testen;
  • Tips voor hoe en waar je welke vogels kunt vinden: met de online vogelgids heb je de tips en geluiden bij de hand
  • Een vernieuwd gebruiksvriendelijk telformulier;
  • Herken vogels als je het (zelf) niet zeker weet, via een foto of vragen over hoe de vogel eruit ziet.

Je kan een vogel die niet op het telformulier staat toevoegen door op linksonder het online telformulier op de knop ‘vogelsoort toevoegen’ klikt.

Dat kan ermee te maken hebben dat je een oud apparaat of verouderde versie van de browser gebruikt. Probeer in dat geval om de telling in te sturen via een ander apparaat, update je browser of gebruik een andere internetbrowser (zoals Google Chrome, Microsoft Edge, Safari of Firefox).

Het evenement de Nationale Tuinvogeltelling

De Tuinvogeltelling levert een momentopname van de aantallen vogels die in Nederlandse tuinen aanwezig zijn: landelijk, per provincie en per gemeente. In combinatie met de resultaten van andere jaren en andere tellingen levert dit een beeld van de ontwikkelingen in tuingebruik door vogels. Met deze gegevens bepaalt Vogelbescherming hoe tuinvogels het beste geholpen kunnen worden. Op deze pagina vind je een aantal opmerkelijke resultaten van de Nationale Tuinvogeltelling.

Het is goed om je te realiseren dat het er niet om gaat dat de Tuinvogeltelling een compleet beeld oplevert. De momentopname wordt ieder jaar op vergelijkbare wijze genomen, waardoor dat op lange termijn een goed beeld oplevert.

Juist in de winter zoeken vogels beschutting en eten in de tuinen. Dan zie je de vogels makkelijker dan in het voorjaar of najaar.