Binnenkort

Binnenkort

Geduld is een schone zaak

Pieter van den Assem | zondag 29 april 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 783x

Nog heel eventjes wachten en we hebben kleine kauwtjes in het nest. het eerste ei is uitgerekend op 2 of 3 mei en hopelijk zullen we dan een bedelend klein kauwtje zien! In deze periode zal man kauw het druk krijgen om alle bekjes te kunnen voeden.
Een koppel kauwen (Foto : Bastiaan van Gemert)

Liefde onder de kauwen

Hoe oud de kauwen zijn en hoelang ze bij elkaar zijn is een raadsel voor ons. Kauwen worden pas in hun tweede levensjaar geslachtsrijp, op dat moment zoekt man kauw naar een beeldige vrouw kauw uit dezelfde kolonie. Zodra man kauw een vrouwtje op het oog heeft zal hij gaan pronken, wilde bewegingen in de buurt maken, zijn veren opzetten om zo groter te lijken en zelfs ruzie zoeken met andere kauwen uit de kolonie om niks.

Blijft het vrouwtje in de buurt dan is dat een goed teken voor hem. Het jawoord ziet er als volgt uit, het vrouwtje zal na overtuiging met trillende vleugels neer hurken voor het mannetje, het mannetje zal dan haar voedsel aanbieden, na het jawoord zijn ze onafscheidelijk en zie je ze overal samen.

Die het eerst komt, die het eerst maalt

Het eerste kuiken die door de eierschalen de vrije wereld in komt zal een grotere kans hebben om te overleven in het nest. Er zal in het nest onderlinge dominantie bij de kuikens plaatsvinden. Het eerste kuiken zal meer aandacht krijgen van pa en ma kauw en dus een kleine voorsprong hebben op zijn broertjes en zusjes.

Holenbroeders waaronder de kauwen zitten in het donker, het is dus moeilijk om de kuikens te zien. Ze werken dus vooral met hun  gehoor en tastzintuigen, ze zullen in het nest het gebedel van de kuikens horen. Zodra een kuiken minder voedsel krijgt dan de rest zal het minder energie hebben om te bedelen. Uit onderzoeken is gebleken dat vooral het laatst uitgekomen kuiken een stuk lichter is dan de andere kuikens, maar of de oudere kuikens meer kans hebben dan de jongere kuikens is nog niet goed onderzocht onder de kauwen. Het wordt dus spannend volgende week, dus houdt de camera’s volgende week goed in de gaten en misschien ben jij wel de geluksvogel die het eerste kuiken zal zien!

Kauw Alle Beleef de Lente blogs