Binnenkort

Binnenkort

Braakballen en draaiende eieren

Pieter van den Assem | zaterdag 28 april 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 910x

De kauwtjes in Dongen hebben al vele harten gestolen bij de Beleef de Lente-fanaten. Veel mensen kijken met vreugde toe hoe ze het broedseizoen te werk gaan. Met zoveel toekijkende fanaten (waarvan de kauwtjes niks weten) wordt regelmatig bijzonder gedrag gespot.
Zacht voedsel zoals vliegjes gaan er makkelijk in (Foto : Bastiaan van Gemert)

Geen uilenbraakbal, maar een kauwenbraakbal

Uilen zijn niet de enige vogels die braakballen kunnen produceren. Doordat de braakballen van uilen vaak bij elkaar gevonden worden en groot zijn, vallen ze echter vaker op. Alle vogels kunnen braakballen produceren. In deze braakballen zit materiaal dat niet verteerd kan worden zoals botjes, keverdekschilden of haren. Een roodborstje of merel kan ook braakballen produceren, maar die worden vaak over het hoofd gezien, omdat ze zo klein zijn.

Rare eters

In het filmpje ‘Klei erin, braakbal eruit’ is goed te zien dat vogels soms rare dingen inslikken. Dit doen ze bijvoorbeeld om een goede braakbal te vormen of om voedsel te verteren. Vogels hebben geen tanden en kunnen dus niet kauwen net als wij mensen, waarschijnlijk heeft dit te maken met extra gewicht tijdens het vliegen. Vogels slikken grote stukken vlees of ander hard voedsel naar binnen, de steentjes die ze inslikken dienen dan als een molensteen die alles in de maag maalt.

Het eten van klei kan verschillende functies hebben. Klei dient als versteviging van een braakbal, maar ook als natuurlijke ‘detox’. Kleimineralen hebben als eigenschap dat ze heel goed giftige stoffen kunnen binden, deze giftige stoffen zijn bijvoorbeeld afkomstig van planten. Door het eten van klei zullen de giftige stoffen gebonden raken aan de klei, alleen nog even opbraken en voilà de giftige stoffen zijn uit het lichaam.

Zoals het raait en draait

Elk jaar wordt er wel een vraag over gesteld, waarom draait of rolt de moeder haar eieren in het nest? Het draaien van de eieren is zeer belangrijk voor de embryonale ontwikkeling in het ei. De enige warmtebron voor de eieren is de broedende vogel die erop zit. Door het draaien van de eieren ontwikkelen de emryovliezen binnen het ei. Deze embryovliezen zijn zeer belangrijk voor de ontwikkeling van het embryo in het ei en het produceren van verschillende stoffen. Kijkt u ook mee hoe de kauwtjes met veel liefde en zorg de eitjes verzorgen?

Kauw Alle Beleef de Lente blogs