Binnenkort

Binnenkort

Wat van mij is blijft van mij?

Sip Veenstra, It Fryske Gea | vrijdag 30 maart 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 854x

Ik denk dat iedereen zich nu dezelfde vraag stelt: laat de zeearend de havik toe om te broeden op het nest waar hij en vrouw zeearend vorig jaar een jong grootbrachten? Deze toppredator ziet het nest duidelijk nog steeds als dat van hem. ‘En wat van mij is blijft mij’, zo lijkt het wel.
Jonathan van Deelen

Ze hebben er duidelijk nog steeds een sterke binding mee, gezien het feit dat het zeearend-paar op bezoek blijft komen. Ondanks de stevige aanvallen van de havik. En dit vindt niet alleen plaats in en om het nest, zoals we op de webcam zien. Er wordt ook genoeg geharreward boven het nabij liggende water.

Wat gebeurde er nog meer…

De zeearend is helemaal in de ban van het gelegde ei op het andere nest (zonder camera), wat de havik de gelegenheid gaf eindelijk in alle rust het nest opnieuw te fatsoeneren. Want de tijd voor de havik tikt ook door. Keer op keer vloog hij naar het nest met kleine takjes om de boel op te bouwen. De eerdere grote takken die zeearend meebracht zijn een mooie basis, maar als takgrootte een prestigedingetje was, dan trekt de havik helaas aan het kortste eind. Maar die was er lekker niet, dus ook vandaag kon het havik-mannetje volop aan de slag met nestelen!

Maar toen gebeurde er dit:

17.48 uur – de zeearend komt langs op het nest en de havik gaat vol in de aanval. Hij is nog feller nu hij de hele dag hard aan het nest heeft gewerkt (en geef hem eens ongelijk). Met veel geluid laat hij van zich horen, maar de zeearend wint.

18.01 uur – de zeearend taait weer af. Je ziet duidelijk dat hij toch niet helemaal op zijn gemak is. Die taaie rakker van een havik-buurman laat zich niet zomaar wegjagen en blijft aanvallen. De zeearend kijkt dan ook voortdurend onrustig om zich heen. Maar goed dat hij nu niet op de tak zit, waar beide roofvogels graag op de uitkijk zitten. In het nest staat de zeearend stabieler en kan hij zich goed weren. Je kan trouwens mooi zien dat die tak door de klauwen van de roofvogels is versleten. Doordat ze er al jaren hun grote klauwen inzetten wordt de tak vlakker.

19.47 uur – gelukkig, de havik verschijnt weer op het nest (nu het vrouwtje). Ze zal wel denken ‘typisch mannen’ en ze begint direct weer met het opknappen van het nest. Dat zal ook wel moeten want de nestkom moet nog steeds aan haar model worden aangepast. Nu maar hopen dat de zeearenden niet weer komen storen (hoe mooi de beelden ook zijn), maar anders wordt het niks vrees ik.

Goed nieuws!

‘As we speak’ zit nu om 20.35 uur het havik-vrouwtje weer op het nest. Een prachtig gezicht, maar ook kwetsbaar… wat zou de zeearend nu doen?

It Fryske Gea