Binnenkort

Binnenkort

Durven de Haviken nog?

Sip Veenstra, It Fryske Gea | donderdag 1 maart 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 903x

Het zijn spannende dagen bij ons nest in Nationaal Park De Alde Feanen. Eerst leken de zeearenden voor het oude haviksnest te kiezen. Afgelopen zaterdag veranderde het tij. Ineens kwamen de zeearenden op het nest met de camera.
Jonathan van Deelen

Het zijn spannende dagen bij ons nest in Nationaal Park De Alde Feanen. Eerst leken de zeearenden voor het oude haviksnest te kiezen. Ze bouwden elke dag aan het nest en brachten dan takjes en nestmateriaal naar de nestkom. Hierbij hoorde ik ook regelmatig de roep van de zeearenden.

Smoorverliefd

Afgelopen zaterdag veranderde het tij. Ineens kwamen de zeearenden op het nest met de camera. Het smoorverliefde paartje startte direct met het netjes maken van het nest. De havik was het hier niet mee eens en viel fel aan. Hij zou wel denken, dit gebeurt mij toch geen tweede keer? Als kleine havik maak je alleen geen indruk op de zeearenden. Het mannetje riep en daarna ging het verliefde paartjes verder met waarmee ze begonnen waren. Daarna bleef het rustig rondom het nest. De zeearenden hebben zeker een behoorlijke indruk achtergelaten en ook het koude weer helpt niet mee.

Cassanova's

Afgelopen dinsdagochtend sprokkelden de haviken hun moed weer wij elkaar. Het begint er hierdoor zo langzamerhand steeds meer op te lijken dat de haviken het nest met de camera gaan bezetten. Ze bezochten het nest en er werd gepaard. Haviken zijn in dat opzicht echte Cassanova’s. Ze paren in het broedseizoen zo’n 500 tot 600 keer. Je moet het uithoudingsvermogen er maar voor hebben. Onze clipmaker grapte al over de duur van de paring ;-) Slechts 8 seconden…

Verschil in grootte

Wanneer de beide vogels op het nest zitten, kun je het verschil tussen een man en vrouw beter zien. Je ziet dit vooral in de grootte, grotere spanwijde, klauwen en snavel. Bij alle roofvogels is het vrouwtje groter dan het mannetje. Het mannetje vangt dan ook kleinere prooien dan het vrouwtje. Een vrouwtje is in staat een kerkuil of zelfs buizerd te vangen, terwijl het mannetje het meer houdt bij de kleinere vogels.

Voorlopig blijft het nog even afwachten. Met het koude weer is er nu weinig actie op het nest. In tegenstelling tot de bevroren polders in Nationaal park De Alde Feanen, waarop de vele schaatsliefhebbers hun de schaatsen onderbinden. Durven de haviken vaker het nest te bezoeken? Verschijnen ze met takken? We wachten hoopvol af.

Dit blog is geschreven door Sip
Sip Veenstra, weidevogelcoördinator bij It Fryske Gea en een fervent vogelspotter. Dat hij dagelijks de Friese natuur (on)veilig maakt is dan ook geen verrassing. Woonachtig in Broek in een woonark met zijn vriendin en drie stoere dochters (waarvan hij één zelf voetbaltraining geeft), houdt Sip je graag op de hoogte over de zeearenden in de Alde Feanen. Volg hem online en laat je verrassen door zijn heerlijke nuchtere kijk op het liefdesleven van deze imposante roofvogels. En als het zover is… is hij ook de eerste die je vertelt of de Elfstedentocht ‘oan giet!’. Weer of geen weer, Sip vind je altijd buiten. Maar niets haalt het bij de kans op een jonge zeearend in Fryslân natuurlijk!

Jonathan van Deelen