Binnenkort

Binnenkort

Uitvliegen tweede broedsel gespreid over 2 dagen

Peter van den Akker | zondag 9 juli 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1056x

Zaterdag is het uitvliegen van het tweede legsel begonnen; 3 van de 7 jongen verlieten het nest. Om 13.07 uur vloog een jong uit, maar het is mij niet duidelijk of dit de eerste uitvlieger was. Zondag vlogen tussen 6.09 en 9.19 uur de laatste 4 jongen uit. Het nest is weer leeg!

Niet meer voeren

De ouders stimuleren het uitvliegen door op een gegeven moment te stoppen met voeren. Ze verschijnen wel bij het nest, laten hun kontaktroep horen maar bieden geen meer vissen aan. Uit de opgeslagen beelden heb ik geen enkele voedering meer kunnen ontdekken op 8 juli. Ik denk dat de adulte vogels op de dag van uitvliegen zijn gestopt met voeren. De laatste voederingen vond ik op 7 juli; toen werd in ieder geval in de ochtend (6.45, 7.34 en 7.47 uur) als ook ’s middags nog gevoerd (16.02 en 17.34 uur).

Goudvis

Het is overigens lastig om deze voederingen te vinden op de filmpjes; de adulte vogels zijn na 7-8 seconden vaak al weer uit de nestpijp verdwenen. In deze korte tijd heeft de prooioverdracht plaatsgevonden. Ook enkele malen waren de jongen wel aan het bedelen, maar werd niet gevoerd. Zo zag ik op 7 juli om 7.17 uur op de buitencam een adulte vogel met een goudvis. De vogel liet zijn contactroep horen, waardoor de jongen begonnen te snorren. Maar de vis ging niet naar de jongen, de vogel verdween naar links, misschien bedoelt voor het vrouwtje om energie op te bouwen voor het leggen van een derde broedsel?

Gedrag jongen voorafgaand aan uitvliegen

Het gedrag van de jongen voorafgaand aan het uitvliegen laat voorbereiding zien maar verraad ook onzekerheid. De jonge vogels zitten regelmatig hun verenpak te poetsen, deze moet goed zitten voor de eerste vlucht. Ook strekken de jongen regelmatig de vleugels; ze buigen dan met de kop voor over en proberen dan één vleugel maximaal te strekken. Af en toe zie je een jong de nestpijp in lopen, om na enkele seconden toch weer terug te komen om achter in de scrum weer een plekje te zoeken. Blijkbaar nog teveel twijfel.

Als een jong echt het nest verlaat, stoppen de achterblijvers met poetsen en vleugelstrekken om stil de pijp in de staren. Blijkbaar onder de indruk van de onbekende reis die nog komt. Het blijven koddige beestjes met haast menselijke trekjes.

IJsvogel Alle Beleef de Lente blogs