Toon alles in de buurt

Door Anita van Deursen

Anita van Deursen

Het Volkerak-Krammergebied, mijn thuishaven met aan de ene zijde grenzend aan het Hollandsdiep, het Haringvliet en aan de andere zijde, de deur naar de Grevelingen en de Oosterschelde, heeft al jaren geleden mijn hart gestolen met zijn grote verscheidenheid die het gebied kent. Het is de grens van zoet en zout water die met elk zijn facetten een eigen habitat vormt voor plant en dier. Logisch dat ik als vogelliefhebber meteen verknocht was aan dit gebied. Het Volkerak wordt zomers flink geplaagd door de blauwalg, waardoor er veel over te doen is in dit gebied over het wel of niet zout maken ervan. Met zoveel uiteenlopende belangen (denk aan boeren e.d.) wil ik graag meedenken als wetlandwacht en zo de Vogelbescherming helpen de belangen van deze vogelgebieden veilig te stellen.

Voor de bescherming van wetlands werkt Vogelbescherming Nederland samen met een effectief systeem van vrijwilligers: het netwerk van WetlandWachten. De ongeveer 85 WetlandWachten in Nederland fungeren als ogen en oren in het veld. Ze houden ‘hun’ wetland in de gaten en ondernemen actie als er bedreigende ontwikkelingen voor natuur zijn. Verder stimuleren ze lokale en regionale beschermingsactiviteiten waar mogelijk. WetlandWachten hebben vaak veel kennis van vogels en hun leefomgeving en van het natuurgebied waar zij actief zijn. U kunt contact opnemen met de WetlandWacht over ontwikkelingen in desbetreffend natuurgebied die relevant zijn voor vogels.

Grens West-Brabant, Zeeland, Zuid-Holland: Hellegatsplaten, Krammer. Plaat van de Vliet/ Noorplaat

Anita van Deursen:

Intelligentie zonder ambitie is een vogel zonder vleugels. (Salvador Dali, 1904-1989)

Kijk hier hoe Vogelbescherming omgaat met uw persoonlijke gegevens.