Toon alles in de buurt

Door Els Bary-Peters
WetlandWacht

Els Bary-Peters

In het dagelijks leven ben ik veel met vogels bezig. Ik doe bijvoorbeeld diverse tellingen voor Sovon Vogelonderzoek, ik ben lid van een Vogelwerkgroep en lid van de Klankbordgroep Natuur van de Gemeente Tiel. Als Wetlandwacht kan ik een niet onbelangrijke bijdrage leveren aan de bescherming van vogels in de diverse uiterwaarden van de Waal in het Rivierengebied. Het zijn Natura 2000-gebieden, wat betekent dat zij beschermd worden vanuit de Vogel- en Habitatrichtlijn. Als Wetlandwacht kun je me altijd benaderen als je vragen hebt met betrekking tot deze gebieden.

Voor de bescherming van wetlands werkt Vogelbescherming Nederland samen met een effectief systeem van vrijwilligers: het netwerk van WetlandWachten. De ongeveer 85 WetlandWachten in Nederland fungeren als ogen en oren in het veld. Ze houden ‘hun’ wetland in de gaten en ondernemen actie als er bedreigende ontwikkelingen voor natuur zijn. Verder stimuleren ze lokale en regionale beschermingsactiviteiten waar mogelijk. WetlandWachten hebben vaak veel kennis van vogels en hun leefomgeving en van het natuurgebied waar zij actief zijn. U kunt contact opnemen met de WetlandWacht over ontwikkelingen in desbetreffend natuurgebied die relevant zijn voor vogels.

De Grote Willemspolder bij Echteld, de Kleine Willemspolder bij Tiel tot en met Wetland Passewaaij, eveneens bij Tiel.

Els Bary-Peters:

Vogels zijn mijn diepe passie. Wat is er mooier om ze te beschermen in hun leefgebied!

Kijk hier hoe Vogelbescherming omgaat met uw persoonlijke gegevens.