Toon alles in de buurt

Door Jan Snoeij
WetlandWacht

Jan Snoeij

Als Wetlandwacht van de Voordelta ben ik de oren en ogen van Vogelbescherming. Ik monitor de vogels in het gebied, ik meld en fotografeer verstoringen, zoals oa het betreden van verboden gebied en het kitesurfen. Dit alles houdt in dat vogels rust krijgen om op te vetten voor hun reis naar hun overwinterings- en broedgebieden.

Voor de bescherming van wetlands werkt Vogelbescherming Nederland samen met een effectief systeem van vrijwilligers: het netwerk van WetlandWachten. De ongeveer 85 WetlandWachten in Nederland fungeren als ogen en oren in het veld. Ze houden ‘hun’ wetland in de gaten en ondernemen actie als er bedreigende ontwikkelingen voor natuur zijn. Verder stimuleren ze lokale en regionale beschermingsactiviteiten waar mogelijk. WetlandWachten hebben vaak veel kennis van vogels en hun leefomgeving en van het natuurgebied waar zij actief zijn. U kunt contact opnemen met de WetlandWacht over ontwikkelingen in desbetreffend natuurgebied die relevant zijn voor vogels.

Voordelta

Jan Snoeij:

"Het leuke aan dit vrijwilligerswerk is dat door vogels te beschermen wij als mens van ze kunnen blijven genieten in hun natuurlijke habitat. Vogels zijn daarbij een indicator voor de staat van het milieu waarin wij leven."

Vogelbescherming kan uw gegevens gebruiken om u te informeren over haar projecten en producten. Als u daar bezwaar tegen hebt, kunt u dat aangeven via info@vogelbescherming.nl.