Toon alles in de buurt

Door Wim Tijsen
WetlandWacht

Wim Tijsen

Het Balgzand en de Wieringerkust zijn HET onmisbare voedselkruispunt voor vogels tussen Siberië en Groenland. Sommige blijven hier, maar de meeste trekken verder naar Afrika. De moeite waard om te bekijken, te beschermen en te beleven! Ik vertel u er graag meer over, maar denk ook graag mee als er initiatieven zijn die dit internationale 'vliegveld van Wadden' raken.

Voor de bescherming van wetlands werkt Vogelbescherming Nederland samen met een effectief systeem van vrijwilligers: het netwerk van WetlandWachten. De ongeveer 85 WetlandWachten in Nederland fungeren als ogen en oren in het veld. Ze houden ‘hun’ wetland in de gaten en ondernemen actie als er bedreigende ontwikkelingen voor natuur zijn. Verder stimuleren ze lokale en regionale beschermingsactiviteiten waar mogelijk. WetlandWachten hebben vaak veel kennis van vogels en hun leefomgeving en van het natuurgebied waar zij actief zijn. U kunt contact opnemen met de WetlandWacht over ontwikkelingen in desbetreffend natuurgebied die relevant zijn voor vogels.

Het Balgzand en de Wieringerkust

Wim Tijsen:

"Mijn bevlogenheid voor vogels, gaat verder dan alleen vogels kijken. Het is juist de ecologie in zijn algemeenheid, waardoor je inziet waarom we op deze aardbol zijn. Dat alles met elkaar samenhangt. Van de natuur kunnen we wat dat betreft als mensheid heel veel leren, wij zijn namelijk ook onderdeel van diezelfde fraaie biodiversiteit op aarde."

Vogelbescherming kan uw gegevens gebruiken om u te informeren over haar projecten en producten. Als u daar bezwaar tegen hebt, kunt u dat aangeven via info@vogelbescherming.nl.