Toon alles in de buurt

Door Koen van Setten
WetlandWacht

Koen van Setten

In de uiterwaarden van de Nederrijn vinden de laatste jaren grote veranderingen plaats. Door verschillende rivierverruimende maatregelen ontstaan er nieuwe biotopen met nieuwe mogelijkheden voor de daar aanwezige vogels. Voor advies bij een herinrichting of het maken van een beheerovereenkomst is de WetlandWacht beschikbaar als het gaat over de belangen van de vogels. Vervolgens is handhaving belangrijk.

Voor de bescherming van wetlands werkt Vogelbescherming Nederland samen met een effectief systeem van vrijwilligers: het netwerk van WetlandWachten. De ongeveer 85 WetlandWachten in Nederland fungeren als ogen en oren in het veld. Ze houden ‘hun’ wetland in de gaten en ondernemen actie als er bedreigende ontwikkelingen voor natuur zijn. Verder stimuleren ze lokale en regionale beschermingsactiviteiten waar mogelijk. WetlandWachten hebben vaak veel kennis van vogels en hun leefomgeving en van het natuurgebied waar zij actief zijn. U kunt contact opnemen met de WetlandWacht over ontwikkelingen in desbetreffend natuurgebied die relevant zijn voor vogels.

Zuidelijke uiterwaarden Nederrijn. Maneswaard tot Tollewaard

Koen van Setten:

"Van kinds af aan heb ik al interesse in vogels en bovendien houd ik van het rivierenlandschap."

Vogelbescherming kan uw gegevens gebruiken om u te informeren over haar projecten en producten. Als u daar bezwaar tegen hebt, kunt u dat aangeven via info@vogelbescherming.nl.