Toon alles in de buurt

Door Amy Spierenburg
WetlandWacht

Amy Spierenburg

De Omringdijk grenst tussen Hoorn en Enkhuizen aan het Markermeer. Een tochtje over deze kronkelende dijk biedt prachtige vergezichten over het water dat steeds weer van kleur verandert. De vogels verlevendigen dit schilderij en ieder seizoen zijn er weer andere soorten die zich laten zien.

Voor de bescherming van wetlands werkt Vogelbescherming Nederland samen met een effectief systeem van vrijwilligers: het netwerk van WetlandWachten. De ongeveer 85 WetlandWachten in Nederland fungeren als ogen en oren in het veld. Ze houden ‘hun’ wetland in de gaten en ondernemen actie als er bedreigende ontwikkelingen voor natuur zijn. Verder stimuleren ze lokale en regionale beschermingsactiviteiten waar mogelijk. WetlandWachten hebben vaak veel kennis van vogels en hun leefomgeving en van het natuurgebied waar zij actief zijn. U kunt contact opnemen met de WetlandWacht over ontwikkelingen in desbetreffend natuurgebied die relevant zijn voor vogels.

Markermeer (Omringdijk)

Amy Spierenburg:

"Vogelen kun je altijd en overal. Affiniteit met een gebied opbouwen betekent vogels leren kennen, ze in de ogen kijken. Nieuwsgierig worden; waar komen ze vandaan, komen ze dit broedseizoen weer terug en krijgen ze jongen groot? Kom het ook ontdekken!"

Vogelbescherming kan uw gegevens gebruiken om u te informeren over haar projecten en producten. Als u daar bezwaar tegen hebt, kunt u dat aangeven via info@vogelbescherming.nl.