naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Groene specht

Zwarte stern

Kauw

IJsvogel

Geen broedsel

Werk mee aan Beleef de Lente 2019, word vrijwilliger   *   Live beelden staan uit, bekijk de videoclips en blogs!   *   Genoten van Beleef de Lente 2018? Sms BEDANKT naar 4333 en steun ons eenmalig met 3 euro   *   Seizoensfilmpje van de HAVIK staat online   *   Jonge STEENUIL gegrepen door bosuil?

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over een van de Beleef de Lente vogelsoorten, die hier niet
beantwoord wordt? Stel hem op de webpagina van die soort (naast het live beeld).

IJsvogel

Op de Beleef de Lente website ervaren bezoekers soms problemen van technische aard: ze zien geen live beelden, horen geen geluid, of het beeld valt steeds weg. Omdat niet precies duidelijk is wat er aan de hand is, willen we de problemen graag inventariseren. Daarom vragen we je om de onderstaande enquête in te vullen en te verzenden.

Klik hier voor de enquête

IJsvogels zijn na 1 jaar gelachtsrijp en dan kunnen ze gaan broeden.

Welke vissoorten gevangen worden wordt bij deze plek niet echt onderzocht. Dan zou je eventueel achteraf nog kunnen doen door de braakbalresten uit de nestkamer te onderzoeken. Aan de hand van de gehoorbeentjes in de visresten kun je de soorten vis vaststellen.

IJsvogels kunnen overal waar water met vis is leven. Maar in de broedtijd graven ijsvogels een nestgang in een steile oever. Bij stromend water ontstaan die makkelijker dan bij stilstaand water. Voorwaarde is dat de oever circa 50 cm of hoger moet zijn om een nestgang te kunnen graven. Vrijwilligers maken ijsvogelbroedwanden door een stukje schuine oever recht af te steken met een schep.

De nestgang is hier 60 cm lang. Dat komt omdat hier een kunstnest en kunst nestgang zijn geplaatst. In een natuurlijke situatie varieert de lengte van de nestgang meestal tussen 60-80 cm. Soms korter, 40 cm, soms veel langer, tot wel 120 cm.

Denk hierbij vooral aan dieren zoals de bunzing, de nerts en wezel. Ook roofvogels, bijvoorbeeld de sperwer, ziet de ijsvogel wel als een lekker hapje!

De ijsvogel mept inderdaad het visje met een paar ferme tikken tegen een tak oid, zodat de vis gedood of verdoofd wordt. Daardoor liggen de stekels en/of vinnen van de vis plat zodat de ijsvogel hem beter naar binnen kan werken.

Mannetjes en vrouwtjes lijken erg op elkaar, je kan het verschil het beste zien aan de snavel. De snavel van het mannetje is helemaal zwart, de snavel van het vrouwtje is aan de onderkant een beetje rood/oranje.

Een ijsvogel eet tussen de 30 en 40 gram vis. Dat is ongeveer net zoveel als hij zelf weegt. De komende tijd zal het vrouwtje meer gaan eten, want ze moet nu eieren gaan aanmaken.