Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over een van de Beleef de Lente vogelsoorten, die hier niet
beantwoord wordt? Stel hem op de webpagina van die soort (naast het live beeld).

IJsvogel

Dag Brittebol, De berekening is dat op maandag 10 juli de jongen uitvliegen. Maar zou eventueel ook een dag eerder of later kunnen zijn. Groeten, Jelle Harder
Dag Nicolas2004, Dank voor je vraag. Kort na het licht worden kunnen de ouders met voeren beginnen. Dat gaat door tot een uur of elf, twaalf. Dan wordt de frequentie lager en vanaf circa 16:00 uur is er weer meer activiteit. Groeten, Jelle Harder
Dag Josjes, Dank voor je vraag. Het water is een stuk groter dan wat wij kunnen zien. Behalve dat daar door de ijsvogels gevist kan worden halen ze hun voedsel ook op andere plekken. Dat kan tot wel 1,5 km vanaf de broedplaats. Voedsel is voldoende beschikbaar. Dat kun je ook zien aan de goede groei van de jongen. Groeten, Jelle Harder
Dag remieke, Het gedrag komt volgens mij voort uit het willen verkleinen van de braakallen. Nu wil het geval dat onderin het kunstnest een gaasbodem zit. De ijsvogel voelt met het pikken iets wat hard is en wil dat verkleinen. Lukt niet, maar blijft het proberen. In nesten waar geen gaasbodem in zit en waar ook is geobserveerd is het hamergedrag op die manier niet gezien. Daaruit kun je de conclusie trekken dat het niet met de maden te maken heeft. Groeten, Jelle Harder
Beste Zoom66, Tussen de nestkamer en de camera zit een soort raamsponning waarin 2 ruitjes geschoven kunnen worden. In de praktijk zit er een in. Is die vies dan wordt er eerst een tweede bijgeschoven en de vuile verwijderd. Zo blijft er altijd een plaatje tussen de beide delen van de kast. Groeten, Jelle Harder
Dag Hannie, De verwachting is dat de jonge ijsvogels op 15 of 16 mei uitvliegen. Vaak begint dat uitvliegen van de eerste vogels vroeg in de ochtend. Groeten, Jelle Harder
Ja, ook de jonge ijsvogels kunnen de graatjes en schubben van de vis niet zover verteren dat ze uitgepoept worden. Ook zij spugen braakballen uit, met daarin de onverteerbare resten. Dat zullen in het begin erg kleine propjes zijn.
Dag roberto P., Welke vissoorten gevangen worden wordt bij deze plek niet echt onderzocht. Dan zou je eventueel achteraf nog kunnen doen door de braakbalresten uit de nestkamer te onderzoeken. Aan de hand van de gehoorbeentjes in de visresten kun je de soorten vis vaststellen. Groeten, Jelle Harder
Dag juf Marianne, De eitjes kunnen natuurlijk niet langere tijd zonder dat er op gebroed gaat worden. Een ei gaat op den duur bederven, rotten. Maar bij de broedvogels wordt er in de meeste gevallen gebroed vanaf dat het laatste ei is gelegd. Bij de ijsvogel is de verwachting als er 4-8 eieren zijn. Dan begint ook het broeden, de eieren liggen dan eigenlijk niet meer dan een week zonder dat er op gebroed wordt.
Dag ArnewildFotografie, De grootste kans om een ijsvogel te zien is o.a. deze periode van het jaar. Het is de tijd dat de nestplaatsen bezet raken en de vogels luidruchtig zijn en veel heen en weer vliegen. De baltsperiode dus. In de ochtenduren is er altijd wel activiteit en ook is er een toename aan het einde van de middag. Jelle Harder
IJsvogels kunnen overal waar water met vis is leven. Maar in de broedtijd graven ijsvogels een nestgang in een steile oever. Bij stromend water ontstaan die makkelijker dan bij stilstaand water. Voorwaarde is dat de oever circa 50 cm of hoger moet zijn om een nestgang te kunnen graven. Vrijwilligers maken ijsvogelbroedwanden door een stukje schuine oever recht af te steken met een schep. Jelle Harder
Dag Sjef, De nestgang is hier 60 cm lang. Dat komt omdat hier een kunstnest en kunst nestgang zijn geplaatst. In een natuurlijke situatie varieert de lengte van de nestgang meestal tussen 60-80 cm. Soms korter, 40 cm, soms veel langer. Langste door mij gemeten: 120 cm. Jelle Harder
Denk hierbij vooral aan dieren zoals de bunzing, de nerts en wezel. Ook roofvogels, bijvoorbeeld de sperwer, ziet de ijsvogel wel als een lekker hapje!
De ijsvogel mept inderdaad het visje met een paar ferme tikken tegen een tak oid, zodat de vis gedood of verdoofd wordt. Daardoor liggen de stekels en/of vinnen van de vis plat zodat de ijsvogel m beter naar binnen kan werken.
Mannetjes en vrouwtjes lijken erg op elkaar, je kan het verschil het beste zien aan de snavel. De snavel van het mannetje is helemaal zwart, de snavel van het vrouwtje is aan de onderkant een beetje rood/oranje.
Een ijsvogel eet tussen de 30 en 40 gram vis. Dat is ongeveer net zoveel als hij zelf weegt. De komende tijd zal het vrouwtje meer gaan eten, want ze moet nu eieren gaan aanmaken.