Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over een van de Beleef de Lente vogelsoorten, die hier niet
beantwoord wordt? Stel hem op de webpagina van die soort (naast het live beeld).

Natuur en Vogels

We hebben al enige tijd te maken met storingen in de livestreams: bezoekers zien dan een zwart scherm ipv live beelden. Soms helpt het om in het zwarte scherm te klikken en krijgen mensen toch live beelden te zien. Maar soms blijft ook dan het beeld op zwart. De oorzaak van dit probleem is nog niet gevonden, deze storingen zullen dan ook naar verwachting voorlopig nog regelmatig optreden helaas. We werken aan een oplossing.
Elk jaar zijn er - helaas - regelmatig storingen. Het project BeleefdeLente maakt gebruik van een complexe technische infrastructuur. Het streamen van live beelden vanaf verschillende locaties is technisch gezien behoorlijk complex, waarbij verschillende typen webcams, encoders, kabels, zenders, computers, wifiverbindingen en servers een rol spelen. Veel schakels dus, waarin wel eens wat fout gaat of vast loopt, en dan komen de beelden niet door. Gelukkig duren de meeste storingen maar kort
Nee. De camera’s worden alleen geplaatst bij vogelsoorten die geen last hebben van de camera’s. Als er ook maar een klein risico op verstoring is door de camera’s, plaatsen we ze niet. Dankzij de deskundige inbreng en hulp van de vrijwilligers van de soortwerkgroepen weten we precies welke vogel in beeld gebracht kan worden, en waar en wanneer je uit de buurt moet blijven. Daarnaast installeren we de camera’s altijd voordat het broedseizoen begint. Zo kan de vogel wennen aan de camera.
VogelbeschermingNederland is dé vereniging voor iedereen die van vogels houdt en ze wil beschermen. Met ruim140.000 leden willen we de leefgebieden van vogels beschermen, of dat nou in de natuur, de stad of op het platteland is. Met de webcams van Beleef de Lente kan iedereen vogels leren kennen op een makkelijke en toch spannende manier. Wil je ook meehelpen vogels beschermen? Voor slechts € 27,50 ben je lid en ontvang je ook nog eens 5 keer per jaar het blad Vogels!
Sinds 2012 is er een scholenversie van Beleef de Lente: Beleef de Lente Junior. Leerkrachten van groep 1 tot en met 8 kunnen hier onder andere lesmateriaal downloaden. Sinds dit seizoen heet onze ‘jeugdafdeling’ Beleef de Lente In de klas. Kinderen kunnen hier filmpjes zien van Beleef de Lente die speciaal voor kinderen van toelichting zijn voorzien. Daarnaast heeft de pagina vrijwel iedere dag een nieuw vogelweetje en andere interessante informatie. Beleef de Lente In de klas is te vinden op ht
Beleef de Lente is sinds 2007 de gratis website van Vogelbescherming Nederland waar je tussen 1 maart en 1 juli (in 2015 al vanaf 15 februari en als bij een soort nog niet alle vogels uitgevlogen zijn gaan we nog even door) met webcams live kan kijken naar vogels in hun nest. Miljoenen bezoekers over de hele wereld hebben zo de afgelopen jaren de spectaculaire en verborgen gebeurtenissen van de broedvogels gevolgd. Beleef de Lente is te vinden op www.vogelbescherming.nl/beleefdelente.
Dit jaar is er geen apart topic voor waarnemingen (noteren prooien/gedrag van de vogels / OZ). De waarnemingen van kijkers werden zeer gewaardeerd en waren waardevol. We hebben toch hiervoor gekozen vanwege tijd- en geldgebrek en omdat we eerst een goede manier om dit vorm te geven op de nieuwe website willen uitdenken. Maar ... dit jaar kun je bij sommige vogels op initiatief van bezoekers toch waarnemingen noteren in een spreadsheet, via een link op de pagina veelgestelde vragen bij die vogel.