Binnenkort

Binnenkort

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over een van de Beleef de Lente vogelsoorten, die hier niet
beantwoord wordt? Stel hem op de webpagina van die soort (naast het live beeld).

Beleef de Lente algemeen

Hartjes: Flirten en Paren
Nestje met eieren: Eieren en Broeden
Ei met kuiken: Opvoeden
Vliegende vogel: Uitvliegen
Driehoek met uitroepteken: Gevaar
Nestkastje: Nestelen
Slangetje: Voeden en Eten
Bal: Spelen en Oefenen
Veertje: Bezoek

In de weblogs van de Oehoewerkgroep Nederland hier bij Beleef de Lente vind je veel informatie. Kijk ook eens in het blauwe informatievak rechtsonder de live beelden.

Ook in de Vogelgids op de site van Vogelbescherming is veel te ontdekken over de oehoe: https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/oehoe

En kijk vooral ook eens op de site van OWN, de Oehoewerkgroep Nederland:

oehoewerkgroep.nl

Veel plezier met je kennismaking met of verdieping in de oehoe!

Dit probleem is ontstaan na een update van Chrome voor Android-telefoons.

In de meest recente versie van Chrome werken de clipjes niet op Android-telefoons. In de oudere versies van Chrome werken ze wel. Hopelijk lukt het weer na een nieuwe update van Google Chrome. Tot die tijd kun je misschien de filmpjes afspelen via Firefox, daar werken ze wel.

Dat kan ermee te maken hebben dat je een oud apparaat gebruikt. Op onze website hebben we de JW player ingebouwd om de livestreams te tonen. Die kan op de meeste platformen het beeld afspelen, maar niet op Android apparaten met < versie 3.0.

Is dit niet het geval dan willen we je vragen via bijgaande link de vragenlijst in te vullen:

Elk jaar zijn er - helaas - regelmatig storingen. Het project BeleefdeLente maakt gebruik van een complexe technische infrastructuur. Het streamen van live beelden vanaf verschillende locaties is technisch gezien behoorlijk complex, waarbij verschillende typen webcams, encoders, kabels, zenders, computers, wifiverbindingen en servers een rol spelen. Veel schakels dus, waarin wel eens wat fout gaat of vast loopt, en dan komen de beelden niet door. Gelukkig duren de meeste storingen maar kort.

Blijf je toch storing houden, dan willen we je vragen via bijgaande link de vragenlijst in te vullen:

Nee. De camera’s worden alleen geplaatst bij vogelsoorten die geen last hebben van de camera’s. Als er ook maar een klein risico op verstoring is door de camera’s, plaatsen we ze niet. Dankzij de deskundige inbreng en hulp van de vrijwilligers van de soortwerkgroepen weten we precies welke vogel in beeld gebracht kan worden, en waar en wanneer je uit de buurt moet blijven. Daarnaast installeren we de camera’s altijd voordat het broedseizoen begint. Zo kan de vogel wennen aan de camera.

VogelbeschermingNederland is dé vereniging voor iedereen die van vogels houdt en ze wil beschermen. Met ruim 160.000 leden willen we de leefgebieden van vogels beschermen, of dat nou in de natuur, de stad of op het platteland is. Met de webcams van Beleef de Lente kan iedereen vogels leren kennen op een makkelijke en toch spannende manier. Wil je ook meehelpen vogels beschermen? Voor slechts € 33 ben je lid en ontvang je ook nog eens 5 keer per jaar het blad Vogels!

Sinds 2012 is er een scholenversie van Beleef de Lente: Beleef de Lente Junior. Leerkrachten van groep 1 tot en met 8 kunnen hier onder andere lesmateriaal downloaden. Sinds dit seizoen heet onze ‘jeugdafdeling’ Beleef de Lente In de klas. Kinderen kunnen hier filmpjes zien van Beleef de Lente die speciaal voor kinderen van toelichting zijn voorzien. Daarnaast heeft de pagina vrijwel iedere dag een nieuw vogelweetje en andere interessante informatie. Beleef de Lente In de klas is te vinden op ht

Beleef de Lente is sinds 2007 de gratis website van Vogelbescherming Nederland waar je tussen 1 maart en 1 juli (in 2015 al vanaf 15 februari en als bij een soort nog niet alle vogels uitgevlogen zijn gaan we nog even door) met webcams live kan kijken naar vogels in hun nest. Miljoenen bezoekers over de hele wereld hebben zo de afgelopen jaren de spectaculaire en verborgen gebeurtenissen van de broedvogels gevolgd. Beleef de Lente is te vinden op www.vogelbescherming.nl/beleefdelente.

Kijk op https://www.vogelbescherming.nl/beleefdelente/clubhuisregels

Elk jaar doen bezoekers van de Beleef de Lente website samen onderzoek naar gedragingen van de webcamvogels. Ze observeren de webcamvogels (vaak) 24/7 en noteren alles wat ze waarnemen, zoals welke prooien in de kast worden gebracht). Soms worden van alle waarnemingen worden dag- en weeksamenvattingen gemaakt.

Dit doen de bezoekers op eigen initiatief en soms in samenwerking met de webloggers, die graag bepaalde zaken onderzocht willen hebben. Zo vormen de bezoekers samen een informele onderzoeksgroep en doen ze kennis op over de vogelsoorten. Op deze pagina zie je bij welke vogels al onderzoekspreadsheet zijn aangemaakt.

Heb je zelf een onderzoekspreadsheet aangemaakt? Meld dit dan aan de moderator in het clubhuis.