naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Kauw

Groene specht

Geen broedsel

Geen broedsel

Jonge KAUW aan de wandel   *   HAVIKjong regelmatig alleen op het nest   *   Tweede takkeling uit de kast   *   Nieuwe webcam bij GROENE SPECHT   *   Knipoog van de BOSUIL

Gratis lesmateriaal en lestips

Stuur een filmptip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de slechtvalk, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Slechtvalk? Chat dan mee in het clubhuis.

Slechtvalken verkennen buitenwereld

Hans van Gasteren

24.05.18 De beide jonge mannetjes lopen al twee dagen buiten over de reling van het gebouw van de Luchtmacht. De jonge vrouwtjes durven de eerste stappen nog niet te maken.

Naar alle blogs & vlogs slechtvalk

Is er ook inteelt bij slechtvalk of komt dat niet voor?

Inteelt komt voor. Uiteindelijk zullen deze broedsels op langere termijn voor een minder sterk nageslacht zorgen als dit in één bloedlijn vaker voorkomt. Een keer hoeft geen probleem te zijn.

Veelgestelde vragen over de slechtvalk

Stootduiken van 350 km/u

Spectaculaire en krachtige valk, een jager van open land, slaat vogels na een lange, snelle stootduik (350 kilometer per uur is wel gemeten) of na een volhardende achtervolgingsvlucht.

Toename door nestkasten

In Nederland heeft het plaatsen van nestkasten op geschikte plaatsen, zoals elektriciteitscentrales en andere hoge gebouwen bijgedragen aan een snelle toename van het aantal broedparen.

Vooral vogeleter

Vooral vogels van middelgroot formaat: steltlopers, eenden, spreeuwen e.d. Duiven zijn daarbij zijn favoriete prooi. Eet soms ook wel grotere vogels zoals ganzen, of kleinere, de gierzwaluw.

Hoog en droog

Het Beleef de Lente slechtvalkenpaar broedt op de communicatietoren van Alticom nabij het dorpje De Mortel in Noord Brabant, op 130 meter hoogte.

Samen onderzoeken

Samen met andere bezoekers de gedragingen van de slechtvalk observeren en onderzoeken is leerzaam. Wilt u meedoen? Bekijk hier hoe het werkt.

Doe mee

Leer meer over de slechtvalk

In 10 online vogellessen leert u veel vogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips en filmpjes om van vogels te genieten.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus

Wijdverspreid

De slechtvalk is een van de meest wijdverspreide vogels ter wereld. Bijna overal in de wereld kun je slechtvalken tegenkomen. Ze zijn te vinden op alle continenten en veel eilanden in de verschillende oceanen. Alleen op Antarctica komen geen slechtvalken voor.

Ontdek meer

Gratis magazine Vogels dichterbij

Genieten van vogels kan overal. In uw eigen tuin, het bos, maar natuurlijk ook langs onze kust. Bestel hier ons gratis magazine en haal de vogels dichterbij.

bestel gratis