Lepelaar

Kauw

Geen broedsel

Gekraagde roodstaart

Van ei tot koolmees

De webcams staan uit. Bekijk het seizoensoverzicht!

Bekijk de clip

En daar gaat ons duo!

Bernice Goffin

25.05.20 Op zondag besloot ik nog even te wachten met het schrijven van een blog: de twee meesjes zullen vast morgenochtend uitvliegen! Maandagochtend steeg de spanning snel… De meesjes waren erg actief, maar zouden ze zich aan de afspraak houden?

Naar alle blogs & vlogs koolmees

Wat is er aan de hand met dit nest dat er zoveel jonkies dood gaan? Ik was er gisteren al bang voor dat die ene het ook niet zou redden: hij was zo stil. Is het een of andere ziekte? Of door chemische rotzooi?

Deze vraag is gesteld door MaCo.

Veelgestelde vragen over de koolmees

Grootste mees van Nederland

Een van de meest algemene en bekende broedvogels van Nederland en de grootste mees van ons land. De koolmees heeft een zeer eenvoudige, maar zeer gevarieerde zang.

Bossen, bosjes, parken en tuinen

Koolmezen broeden in bosrijke gebieden in de hoogste dichtheden, maar is in het hele land aanwezig in kleine bosjes, parken en tuinen. Maakt veel gebruik van nestkasten.

Vaak op de voedertafel

Rupsen, andere kleine insecten (tot circa 1 cm lengte), beukennootjes en andere zaden. Koolmezen zijn ook vaak te vinden op voedertafels, zeker wanneer pinda's en zonnebloempitten worden gevoerd.

Een erf van 2,5 hectare

Op een erf van 2,5 hectare richtte Peter een waar vogelparadijs in. 50 soorten nestkasten en een natuurlijke omgeving met veel voedsel en water maken het aantrekkelijk. Ook voor koolmezen.