Scholekster

Help een tikkie mee
  • {{numberOfViewers}} mensen kijken nu
  • Bekijk de Vogelgids

Stuur een filmtip in
Iets leuks gezien? Laat het ons weten!

Om een tip in te kunnen sturen moet u ingelogd zijn, want we willen u graag vermelden als instuurder van de tip.

Stel een vraag
Heeft u een vraag over de koolmees, die niet beantwoord is in de veelgestelde vragen? Stuur ons een bericht en wij zullen uw vraag beantwoorden.

Om een vraag te kunnen stellen moet u ingelogd zijn, want we willen u het antwoord op de vraag mailen.

Inloggen Account aanmaken

Praat mee in het clubhuis
Vindt u het leuk om met andere Beleef de Lente kijkers te praten over de Koolmees? Chat dan mee in het clubhuis.

Inloggen Account aanmaken

Wilt u de vogels ook een tikkie helpen?
Geniet u ook zo van de vogels van Beleef de Lente? Hun aanwezigheid is niet vanzelfsprekend. Veel vogels hebben het moeilijk of dreigen zelfs uit ons land te verdwijnen. Duizenden supporters helpen met een gift om ze te beschermen. U kunt vogels ook een tikkie helpen. Doet u mee?

Ja, ik help een tikkie mee

Sissen als een slang

Bernice Sepers

14.04.21 Op 12 april gebeurt er iets heel interessants. We zien hoe een spreeuwenman aan de nestkast hangt en naar binnen kijkt. Hij heeft interesse in de nestkast en gelijk heeft hij, het is immers ook een spreeuwenkast! Maar wat doet onze koolmeesvrouw nou?

Naar alle blogs & vlogs koolmees

Ik zie koolmezen vaak tegen het hout rondom de opening tikken, als een soort verkenning. Waarom doen ze dat?

Deze vraag is gesteld door Nicole.

Veelgestelde vragen over de koolmees

Grootste mees van Nederland

Een van de meest algemene en bekende broedvogels van Nederland en de grootste mees van ons land. De koolmees heeft een zeer eenvoudige, maar zeer gevarieerde zang.

Bossen, bosjes, parken en tuinen

Koolmezen broeden in bosrijke gebieden in de hoogste dichtheden, maar is in het hele land aanwezig in kleine bosjes, parken en tuinen. Maakt veel gebruik van nestkasten.

Vaak op de voedertafel

Rupsen, andere kleine insecten (tot circa 1 cm lengte), beukennootjes en andere zaden. Koolmezen zijn ook vaak te vinden op voedertafels, zeker wanneer pinda's en zonnebloempitten worden gevoerd.

Een erf van 2,5 hectare

Op een erf van 2,5 hectare richtte Peter een waar vogelparadijs in. 50 soorten nestkasten en een natuurlijke omgeving met veel voedsel en water maken het aantrekkelijk. Ook voor koolmezen.