naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Nijlgans

Kauw

Uitgevlogen

Lepelaar

Uitgevlogen

Geen broedsel

Gekraagde roodstaart

Afscheid van de kauwen met seizoensoverzicht   *   Tweede jonge slechtvalk naar lagere ring gefladderd   *   Jonge torenvalk na een dagje uit weer terug in de nestkast   *   Alle drie de jonge steenuilen zijn nu echte takkelingen   *   De jonge ooievaars zijn geringd!

Van ei tot koolmees

De webcams staan uit. Bekijk het seizoensoverzicht!

Bekijk de clip

En daar gaat ons duo!

Bernice Goffin

25.05.20 Op zondag besloot ik nog even te wachten met het schrijven van een blog: de twee meesjes zullen vast morgenochtend uitvliegen! Maandagochtend steeg de spanning snel… De meesjes waren erg actief, maar zouden ze zich aan de afspraak houden?

Naar alle blogs & vlogs koolmees

Bedankt!

Genoten van Beleef de Lente?
Sms dan BEDANKT naar 4333
en doneer eenmalig €3,-

Wat is er aan de hand met dit nest dat er zoveel jonkies dood gaan? Ik was er gisteren al bang voor dat die ene het ook niet zou redden: hij was zo stil. Is het een of andere ziekte? Of door chemische rotzooi?

Deze vraag is gesteld door MaCo.

Veelgestelde vragen over de koolmees

Grootste mees van Nederland

Een van de meest algemene en bekende broedvogels van Nederland en de grootste mees van ons land. De koolmees heeft een zeer eenvoudige, maar zeer gevarieerde zang.

Bossen, bosjes, parken en tuinen

Koolmezen broeden in bosrijke gebieden in de hoogste dichtheden, maar is in het hele land aanwezig in kleine bosjes, parken en tuinen. Maakt veel gebruik van nestkasten.

Vaak op de voedertafel

Rupsen, andere kleine insecten (tot circa 1 cm lengte), beukennootjes en andere zaden. Koolmezen zijn ook vaak te vinden op voedertafels, zeker wanneer pinda's en zonnebloempitten worden gevoerd.

Een erf van 2,5 hectare

Op een erf van 2,5 hectare richtte Peter een waar vogelparadijs in. 50 soorten nestkasten en een natuurlijke omgeving met veel voedsel en water maken het aantrekkelijk. Ook voor koolmezen.

Rekenen met eieren en andere lessen

Bekijk alle lesbrieven

Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke tuinvogels in de buurt leven. Ontvang dan makkelijke en praktische tuintips voor die vogels.

Doe de Postcode Vogelcheck

Russisch accent

Iemand uit Zeeland heeft een ander accent dan iemand uit Utrecht. Ook bij koolmezen bestaan accenten. Russische koolmezen bijvoorbeeld zijn in sommige jaren ook in Nederland te horen. Kenners van vogelgeluiden herkennen ze aan hun andere accent dan onze koolmezen.

Ontdek meer over de koolmees

Vogelcursus voor beginners

In deze online beginnerscursus leert u in tien lessen tuinvogels en hun geluiden herkennen. Van huismus tot kramsvogel en van koolmees tot zanglijster. Met handige tips, filmpjes en ezels­bruggetjes om te leren kijken en te genieten van vogels in uw tuin.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus